Vinnare av medarbetarpriserna 2020

Nu öppnar nomineringarna till Lunds kommuns medarbetarpriser

Det har varit ett år utan dess like. Med massor av engagemang, smarta idéer och goda insatser bland medarbetarna. Nu är det dags att nominera några av dem till Lunds kommuns medarbetarpriser. Både medborgare och anställda kan nominera kandidater senast 30 juni.

Medarbetarpriserna infördes 2020 för att särskilt uppmärksamma goda initiativ som leder till smartare användning av resurserna i Lunds kommun och de helägda bolagen Lunds kommunala fastighetsbolag (LKF), Lunds parkerings AB (LKP) samt Visit Lund AB.

- Medarbetarnas engagemang och driv ska vara motorn i kommunens utvecklingsarbete. Därför känns det självklart att också uppmärksamma medarbetare som har utmärkt sig lite extra för att bidra till att göra vår organisation ännu bättre, säger Fredrik Ljunghill (M), vice ordförande i kommunstyrelsen.

– Det senaste året har visat vilken stark organisation Lunds kommun är. Att hantera en pandemi kräver nya och innovativa sätt att jobba och medarbetarna i Lund har visat stort engagemang som varit djupt imponerande. Nu ska vi uppmärksamma några av dem och det ser jag fram emot, säger Christoffer Nilsson, kommundirektör.

Priskategorier och kriterier

Totalt delas sex olika priser ut som tar fasta på nyckelorden i visionen; kunskap, innovation och öppenhet, och förhållningssätten lyssna, lära och leda. Prissumman är 10 000 kronor per pris som ska användas till kompetensutveckling, till exempel en kurs, studieresa eller konferens.

• Innovation – delas ut till en eller en grupp medarbetare som med mod och nytänkande bidragit med lösningar eller smartare arbetssätt som lett till, eller kan leda till, bättre kvalitet och effektivare verksamhet.
  • Kunskap – delas ut till en eller en grupp medarbetare som är verkliga experter inom sin profession och aktivt delar med sig av sin kunskap för att utveckla andra.
  • Öppenhet – delas ut till en eller en grupp medarbetare som starkt bidragit till ökat samarbete över förvaltnings- och bolagsgränserna och med andra aktörer.
  • Lyssna – delas ut till en eller en grupp medarbetare som nyfiket lyssnar på influenser utifrån och tagit in lösningar till Lunds kommun utifrån.
  • Lära – delas ut till årets nykomling, en medarbetare som tagit stora steg i sin profession genom att testa nya tankar, lösningar och följa goda exempel.
  • Leda – delas ut till årets ledare, en medarbetare eller chef som förenar mod och handlingskraft med att verka tillsammans med andra.

Mer information om priset och andra priser Lund delar ut: https://www.lund.se/kommun--politik/kommunfakta/priser-och-stipendier/priser-som-lunds-kommun-delar-ut/

Pristagare 2020: https://www.lund.se/nyheter-och-nyhetsarkiv/2020/forsta-vinnarna-av-lunds-kommuns-medarbetarpriser-utsedda/

För mer information:

Fredrik Ljunghill (M), vice ordförande i kommunstyrelsen, e-post: fredrik.ljunghill@lund.se, telefon: 046-35 98 951.

Christoffer Nilsson, kommundirektör. Telefon: 0722-23 11 41, e-post: christoffer.nilsson@lund.se,