Den 1 juli öppnar destinationsbolaget Visit Lund AB sin pop-up-verksamhet på Kulturen i Lund. Foto: Konrad Welinder

Nu blir det mer turistinformation i Lund

Destinationsbolaget Visit Lund AB möter sommaren med en ny satsning på InfoPoints och en pop-up på Kulturen.

- Vi storsatsar på vår besöksservice genom att se till att finnas på flera olika platser runt om i kommunen, säger Jenny Larsson som ansvarar för värdskap på Visit Lund AB.

I sommar hittar besökare turistinformation på ett tiotal olika InfoPoints, det vill säga bemannade turistserviceplatser, hos hotell och besöksmål – från Domkyrkoforum till Naturum Skrylle. Under högsäsong öppnar dessutom en bemannad pop-up med besöksservice på Kulturen, som är ett av Lunds mest välbesökta turistmål. Pop-up-verksamheten har öppet dagligen kl 11-15 från 1 juli till 15 augusti.

- Här kommer vi att erbjuda turistbroschyrer och kartor men också möjlighet att köpa biljetter till evenemang och att få inspiration och tips till semester på hemmaplan, säger Jenny Larsson.

Parallellt med skapandet av InfoPoints och pop-up utökar Visit Lund sin digitala service med att hemsidan får en chatbot som svarar på frågor. För att hjälpa lundabor och besökare att upptäcka mer av Lund och dess omgivningar skapas också en digital tipsgenerator som snabbt kan ge konkreta förslag på saker att göra och platser att besöka, både välkända klenoder och mer undangömda smultronställen. Längre fram lanseras även en ny evenemangskalender och ett nytt biljettsystem.

Utvecklingen går tydligt mot att allt fler söker information och reseinspiration i digitala kanaler och satsningen på digital service och InfoPoints är ett beprövat och framgångsrikt sätt att bygga turistservice och värdskap på många destinationer runt om i Sverige.

- Vi vill göra det mesta av vårt uppdrag och därför har vi tagit ett helhetsgrepp på verksamheten. Pandemin har gjort att vi fått tänka om och hitta ett modernare förhållningssätt, säger Anna Braun, styrelseordförande i Visit Lund AB.

Precis som tidigare finns Visit Lund också tillgängliga på telefon, chatt och e-post och har en nära och aktiv dialog i sociala medier med både lundabor och besökare.

- Med den här satsningen kommer vi att nå ut till fler, där de är och när de behöver oss, avslutar Per Welinder, vd på Visit Lund AB.

För mer information kontakta:

Jenny Larsson, ansvarig för värdskap på Visit Lund AB, jenny.larsson@visitlund.se, tel 046-359 59 64

Per Welinder, vd Visit Lund AB, per.welinder@visitlund.se, tel 046-359 99 26