Nourous/Newroz firande på Lunds Stadsteater

Nourous/Newroz firande på Lunds Stadsteater

Pressmeddelande                                                                                                              Lundascenen

Norouz/Newroz

Stor festkväll för vårdagjämningen med standup, musik och dans

Lunds Stadsteater 27 mars kl 19

Den 21 mars firar 250 miljoner människor nyår eller Norouz/Newroz. I Sverige samlar firandet över 200 000 personer, främst iranier, kurder, afghaner. Trots att Norouz/Newroz är stort är firandet kontroversiellt både i Iran och Turkiet. Riksteatern firar Norouz/Newroz på sex orter i landet i samarbete med Initiativ Iran, Göteborg (20/3), Stockholm (21/3), Gävle (22/3), Skövde (23/3), Uppsala (26/3) och Lund (27/3). Konferencier under kvällen är Özz Nûjen.

Traditionen att fira Norouz/Newroz, namnet varierar beroende på område, är cirka 4000 år gammal. Ordagrant betyder det ”ny dag” och firas på vårdagjämningen, som infaller mellan den 18-22 mars varje år. I Turkiet är Norouz-firande, eller Newroz som det heter på kurdiska, ett känsligt ämne eftersom det är en tradition som firas av kurder. Det gör högtiden politiskt laddad. I Iran har regimen motsatt sig Norouz-firandet eftersom det inte är samma sak som det muslimska nyårsfirandet. Oppositionen kommer att ta tillfället i akt att visa sitt missnöje med den iranska regimen genom stora demonstrationer. Upprinnelsen till oroligheterna i landet var det skandalomsusade presidentvalet där Ahmedinajad anklagades för valfusk. Under Norouz kommer världens fokus åter ligga på Iran med nya och förmodligen våldsamma protester, inte minst för att en av myterna bakom Norouz är kampen mellan tyranni och godhet. Norouz/Newroz är dessutom en högtid och festtradition som har en fast folklig förankring. I Sverige är det här en högtid att räkna med, inte minst för företagen. Detaljhandeln ökar sin försäljning med 150 miljoner kronor under Norouz, det är mer än under det svenska studentfirandet.

På scenen blir det musik och komik i en salig blandning. För musiken står  worldpoparna Abjeez, ett ungt, prisbelönt band som blandar traditionella tongångar med pop. Vidare kommer 15-årsjubilerande folkrockbandet Golbang, samt Hakan Vreskala med band. Han har bl a spelat med Sivan Perwer som är en kurdisk nationalhjälte. Nu har Hakan ett eget band som spelar musik som bottnar i traditionen men har ett starkt modernt uttryck med elförstärkta instrument. För komiken står två unga kvinnor Melody och Shima Niavarani. Melody är känd från scener i Stockholm som Norra Brunn och Komikaze. Shima Niavarani har varit med i flera uppsättningar på Uppsala stadsteater, bland annat en föreställning där hon själv skrivit texten ”Shima Niavarani är en übermensche”. Konferencier är Özz Nûjen.

Mer information om artisterna finns på www.abjeez.com, www.golbang.se, www.melodyfarshin.se

Kontaktperson: Eva Omagbemi 046-355339 eller eva.omagbemi@lund.se