Mottagning av förtidsröster i Lund inför omval i Västra Götalandsregionen och Örebro

Valnämnden i Lunds kommun har beslutat att ordna mottag­ning av förtidsröster inför omvalen till landstingsfullmäktige i Västra Götaland samt till kommunfullmäktige i Örebro den 15 maj 2011.

Efter det att valen till landstingfullmäktige i Västra Götalands-regionen samt valet till kommunfullmäktige i Örebro kommun överklagats, beslöt valprövningsnämnden att valen skulle göras om. Valmyndigheten har därefter fastställt datum för omvalen till söndag den 15 maj. Omvalen gäller samtliga fem valkretsar i Västra Götaland samt den nordöstra valkretsen i Örebro. Det totala antalet röstberättigade i Västra Götaland är ungefär 1,25 miljoner och antalet röstberättigade i Örebro-valkretsen är över 27 000.

Röstmottagningen i Lund kommer att äga rum på Stadsbiblioteket under tiden torsdag 5 maj t.o.m. lördag 14 maj. Till skillnad från de allmänna valen kommer röstmottagningen däremot inte vara öppen på själva valdagen.

–  Omvalen berör ungefär 18 % av landets väljare. En så stor andel av väljarkåren har aldrig tidigare varit berörd av omval vid ett och samma tillfälle. Båda valen har en avgörande betydelse för vilka partier som skall fortsätta att styra i respektive fullmäktige under återstoden av mandatperioden. Valen kan samtidigt också utvisa hur väljar­opinionen eventuellt har förändrats sedan september 2010. Det nationella intresset för dessa omval kommer därför att bli stort och valdeltagandet i omvalen kan förväntas bli högt, säger valnämndens ordförande Urban Swahn (M).

Det finns personer i Lund som är mantalsskrivna i Västra Göta­land eller Örebro. Främst gäller detta studenter vid Lunds universitet, men också personer som arbetar på andra större arbetsplatser inom kommunen, t.ex. inom sjukvården eller vid de privata företagen. Förtidsröstningen är också en service till dem som befinner sig tillfälligt i Lund.

Tiderna för röstmottagningen kommer att finnas tillgängliga på valmyndighetens webbplats. Valnämnden kommer också att annonsera i dagspressen i anslutning till att röstmottagningen påbörjas. Liksom vid de allmänna valen kommer kommunen att få sina kostnader för att an­ordna förtidsröstningen täckta genom ett särskilt statsbidrag.

För ytterligare information eller kommentarer, kontakta:

Urban Swahn (M), valnämndens ordförande i Lunds kommun, tfn: 0701-70 72 47