Mikael Fritzon lämnar Lunds kommun vid årsskiftet

Mikael Fritzon lämnar Lunds kommun vid årsskiftet

Hans engagemang för samhällsbyggande och infrastruktur har gjort stora avtryck i Lund. Nu har Mikael Fritzon tagit beslutet att lämna Lunds kommun och slutar som teknisk direktör vid årsskiftet.

Mikael Fritzon har arbetat som teknisk direktör i Lunds kommun sedan år 2019. Innan dess har han bland annat jobbat som huvuduppdragschef för samhälle på Ängelholms kommun och som chef på byggbolaget Skanska. Under fyrtio års tid har han även rollen som ledare och reservofficer inom Försvarsmakten. De fem åren i Lund ser han som händelserika och fulla av goda samarbeten, både gentemot politiken och kommunledningen och sina medarbetare.

– Jag gläds åt allt vi har åstadkommit. Tillsammans har vi sett över samhällsbyggnadsprocessen och lyft organisationen. Dessutom har det hänt oerhört mycket på den här tiden, vi har exempelvis kommit vidare med avloppsreningsverket, bildat flera nya naturreservat och skapat sex nya program för stadsutvecklingsprojekt och fått struktur i det. Det är en väldigt kompetent organisation som jag haft förmånen att leda med många duktiga medarbetare. Jag slutar i en positiv anda, säger Mikael Fritzon.

Den 1 januari 2025 kommer tekniska förvaltningen att ingå i den gemensamma samhällsbyggnadsförvaltningen tillsammans med stadsbyggnadskontoret och miljöförvaltningen. Den samlade förvaltningen är något Mikael Fritzon arbetat aktivt för under flera år.

– När tre förvaltningar nu blir en ser jag det som naturligt för mig att kliva åt sidan. Det kommer bli full fart ända in i kaklet och efter det ska det bli intressant att fortsätta följa utvecklingen på håll. För egen del har jag ingen tydlig plan vad som väntar härnäst, mer än att fokusera på familj och fritidsintressen under en period, säger Mikael Fritzon, som kommer att vara kvar i Lunds kommun fram till årsskiftet då den nya organisationen träder i kraft.

– Mikael har arbetat med stora, komplexa frågor och alltid levererat på dem. Han har varit en otrolig möjliggörare och kommer att bli väldigt saknad i Lunds kommun. Jag önskar honom allt det bästa framöver, säger Christoffer Nilsson, kommundirektör i Lund.

För mer information, vänligen kontakta:

Mikael Fritzon, teknisk direktör i Lunds kommun, e-post: mikael.fritzon@lund.se, telefon: 076-14 62 326

Christoffer Nilsson, kommundirektör i Lunds kommun, e-post: christoffer.nilsson@lund.se, telefon: 072-22 31 141