MalmöLundsamarbetet konkretiseras

Gemensamma mötesplatser för näringslivet, utökad samverkan kring infrastrukturfrågor, samarbete kring kongresser och evenemang samt gemensamma insatser på arbetsmarknadsområdet. Nu konkretiseras MalmöLundsamarbetet.

Onsdagen den 25 januari 2012, nästan ett år efter det uppstartsmöte som hölls på Katrinetorps gård i Malmö den 1 mars 2011, samlades politiker och tjänstemän från Malmö stad och Lunds kommun i Lunds rådhus.

Vid onsdagens möte avslutades den första fasen av det fördjupade samarbetet mellan Malmö stad och Lunds kommun. Nya avstamp togs också för det fortsatta samarbetets upplägg och genomförande. MalmöLundsamarbetet går nu över från projektform till ordinarie verksamhet.

- Vi har arbetat intensivt i ett år med att ta fram gemensamma strategier och visioner för hur MalmöLund som attraktivt storstadsområde ska utvecklas i framtiden. Arbetet har inte bara utmynnat i ett flertal konkreta förslag, som nu ska sättas i verket, utan också fört städerna närmare varandra. Uttrycket att avståndet mellan Malmö och Lund är jordens omkrets minus två mil känns redan omodernt, istället har vi skapat en stark plattform för samarbete under en lång tid framöver, säger Ilmar Reepalu (S), kommunstyrelsens ordförande i Malmö stad.

- Många invånare i MalmöLund vistas dagligen i båda städerna. Man bor i den ena staden och arbetar i den andra och behöver en väl fungerande och bra kommunal service i båda städerna. MalmöLundsamarbetet fyller här en viktig funktion. Vi lär av varandra och utvecklas tillsammans, säger Mats Helmfrid (M), kommunstyrelsens ordförande i Lunds kommun.

Det är kommunledningen i respektive kommun som tagit initiativ till det fördjupade samarbetet mellan städerna för att stärka utvecklingen i regionen.

Nu finns en gemensam vision för MalmöLund klar – Vision 2030 – samt en övergripande strategi för det fortsatta arbetet.

Fyra profilområden har särskilt prioriterats i arbetet: Fysisk planering och infrastruktur, Utbildnings- och arbetsmarknadsfrågor, Näringslivsutveckling samt Besöksnäring och evenemang. På samtliga områden har konkreta åtgärder tagits fram för såväl kort som lång sikt.

– Det handlar bland annat om att starta ett gemensamt bemanningsföretag för personer med funktionshinder. Vi skall också verka för att det byggs en fyrfilig cykelväg mellan städerna, i samverkan med trafikverk och berörda grannkommuner. I vår bjuder vi in alla åttondeklassare till i yrkes-SM i Malmö, vilket är ett konkret exempel på ett gemensamt åtagande för att ytterligare stärka storstadsregionen MalmöLund, säger Ilmar Reepalu.

- Redan idag samverkar Malmö och Lund kring infrastruktur på många olika områden. Detta samarbete vill vi utöka i en gemensam strukturplan så att vi kan agera mer kraftfullt i övergripande infrastrukturfrågor, som till exempel Simrishamnsbanan och spårbunden godstrafik. Ett annat område som särskilt lyfts fram i MalmöLundsamarbetet är hållbar stadsutveckling. MalmöLundsamarbetet har visat på möjligheter med att utveckla metoder gemensamt. Därför vill vi samverka också på detta område, säger Mats Helmfrid.

Det fortsatta samarbetet kring MalmöLund kommer att ske inom ordinarie verksamhet. Städernas respektive kommundirektör/stadsdirektör kommer tillsammans med berörda förvaltningschefer att vara ledningsgrupp för arbetet i sin kommun. Kommunstyrelsens presidium är styrgrupp för arbetet. De båda kommunstyrelserna i MalmöLund kommer årligen att träffas kring samarbetet.

För mer information om samarbetet MalmöLund, kontakta:

Ilmar Reepalu (S), kommunstyrelsens ordförande i Malmö, tfn: 040-34 10 02, e-mail: ilmar.reepalu@malmo.se

Mats Helmfrid (M), kommunstyrelsens ordförande i Lund, tfn: 0707-34 77 67, e-mail: mats.helmfrid@lund.se

Tove Dannestam, processkoordinator, Stadskontoret, Malmö stad, tfn: 040- 34 40 88, e-mail: tove.dannestam@malmo.se