Idag invigdes familjecentralen Fäladsfamiljen. Bandet klipptes av justitieminister Morgan Johansson (S).

Lunds kommuns första familjecentral – Fäladsfamiljen – invigdes av barn, föräldrar och politiker

Idag invigdes familjecentralen Fäladsfamiljen – en mötesplats för föräldrar och barn i åldern noll till sex år. Bandet klipptes av statsråd Morgan Johansson (S) som själv varit med sina barn på öppna förskolan under deras uppväxt.

På familjecentralen finns barnavårdscentral, öppen förskola, socialrådgivning och barnmorskemottagning. Allt samlat under ett tak. Verksamheten startades under våren 2021 men till följd av pandemin har öppna förskolan kunnat komma igång först under hösten.

– Det är mycket glädjande att vi idag har invigt Lunds kommuns första familjecentral! Varje lundafamilj är unik, därmed bör även våra lösningar för att möta familjernas olika behov av stöd vara det. Familjecentralen utgör en viktig pusselbit i det arbetet, säger Hedvig Åkesson (KD), kommunstyrelsen i Lunds kommun.

Det firades idag med en invigning där verksamheten visades och där både besökare, medarbetare och politiker fick ta del av allt det som familjecentralen erbjuder föräldrar och barn.

– Vi är väldigt glada över att se att Fäladen idag öppnar en efterlängtad familjecentral. Tidiga insatser där vi kan möta föräldrars behov är otroligt viktigt för att säkerställa en tillgänglig, god och sammanhållen vårdkedja med fokus på familjen, säger Birte Sandberg (C), primärvårdsnämndens ordförande.

Redan nu märks att familjecentralen varit efterlängtad av lundaborna, eftersom sångstunder och övriga aktiviteter ofta fylls upp snabbt av föräldrar och barn.

Familjecentralens syfte är att minska fysisk, psykisk och social ohälsa bland barn, minska ojämlikheten i hälsa bland barn samt risken att barn hamnar mellan samhällets trygghetssystem som gör att barnet inte får rätt stöd i rätt tid.

För mer information, vänligen kontakta:

Hedvig Åkesson (KD), kommunstyrelsen Lunds kommun,  e-post hedvig.akesson@lund.se telefon 0730-60 30 03.

Birthe Sandberg (C), primärvårdsnämndens ordförande, e-post birte.sandberg@skane.se telefon 0725-18 87 59

Annika Pettersson, socialdirektör Lunds kommun, e-post annika.pettersson@lund.se telefon 046-359 55 24

Fakta om familjecentralen Fäladsfamiljen
Lunds första familjecentral, Fäladsfamiljen, finns vid Fäladstorget i norra Lund. En familjecentral är en mötesplats för blivande föräldrar och familjer med barn 0-6 år. Här finns barnavårdscentral, öppen förskola, socialrådgivning och barnmorskemottagning. Det kostar ingenting att besöka familjecentralernas olika verksamheter.