Lunds kommun genomför inköp av möbler trots överklagan

Från och med maj månad kommer tjänstemän från fem förvaltningar på Lunds kommun att börja flytta in i nya förvaltningshuset Kristallen. För att inte drabbas av förseningar och fördyrningar väljer nu Lunds kommun i dag att genomföra inköp av möbler genom SENAB – trots överklagan.

- Kristallen har många öppna kontorsytor och möteslokaler, vilket förutsätter att man har alla de faciliteter som arbetssättet bygger på, säger Anette Henriksson, kommundirektör i Lunds kommun. Kan vi inte flytta in som vi tänkt, måste vi hitta ersättningslokaler. Det är kostsamt och ineffektivt med flera flyttar.  Myndighetsutövandet kan inte vänta – det går inte parkera. Vi måste agera nu, vi har inget val.

I en förhandlad upphandling med föregående annonsering tilldelades möbelföretaget SENAB kontraktet att leverera viss inredning till Lunds kommuns nya förvaltningshus Kristallen. Beslutet överklagades i höstas.

De två företag som lämnade anbud på kontorsmöbler till förvaltningshuset Kristallen var SENAB och Input. Avtalet kommer att tecknas med SENAB, som lämnade det bästa anbudet och tilldelades kontraktet i den ursprungliga upphandlingen.
Input överklagade beslutet i förvaltningsrätten i höstas, där ingen dom ännu meddelats.

Fakta Kristallen
Det nya kommunhuset Kristallen kommer att inrymma fem förvaltningar i Lunds kommun: socialförvaltningen, serviceförvaltningen, stadsbyggnadskontoret, tekniska förvaltningen och miljöförvaltningen. Social- och serviceförvaltningarna kommer att ha kvar medarbetare på andra adresser. Kristallen rymmer 500 arbetsplatser.

Frågor
Anette Henriksson, kommundirektör Lunds kommun, 072-229 24 24, anette.henriksson@lund.se