Lunds kommun behåller sin höga kreditvärdighet

Lunds kommun behåller sin höga kreditvärdighet

Kreditvärderingsinstitutet S&P Global Ratings ger återigen Lunds kommun högsta kreditbetyget, AAA/A-1+. En hög kreditvärdighet är en bekräftelse på att kommunen har en god och stabil ekonomi.

– Att Lund som en av få svenska kommuner bibehåller högsta kreditbetyg är ett viktigt styrkebesked när vi nu går in i oroliga ekonomiska tider. Det är även ett kvitto på att vårt arbete med att skapa en långsiktigt hållbar ekonomi har varit framgångsrikt, säger Philip Sandberg (L), kommunstyrelsens ordförande i Lund.

I S&P Global Ratings senaste analys bedöms att Lunds kommun fortsatt kommer att leverera goda ekonomiska resultat, där ett ökat kostnadstryck kan motverkas av en stabil tillväxt av skatteintäkter samt fortsatt god budgetdisciplin. S&P lyfter även fram att det finns goda möjligheter för kommunen att hålla nere låneskulden genom att se över investeringsnivån.

– Vi jobbar väldigt hårt med att skapa bästa möjliga ekonomiska förutsättningar för kommunens verksamheter. Lunds kommun har nu en mycket god ekonomi, med ett starkt eget kapital, hanterbar låneskuld och en förmåga att hantera oförutsedda händelser och sämre tider, vilket vi har fått bekräftat genom det fortsatt högsta kreditbetyget, säger Henrik Weimarsson, ekonomidirektör i Lunds kommun.

Fakta

S&P Global Ratings är ett oberoende kreditvärderingsinstitut som gör kreditvärderingar.

Ett kreditbetyg är en relativ bedömning av en låntagares förmåga att i tid infria sina betalningsförpliktelser och finansiella åtaganden.

För mer information, kontakta gärna

Philip Sandberg (L), kommunstyrelsens ordförande, e-post: philip.sandberg@lund.se, telefon: 072-194 05 53

Henrik Weimarsson, Ekonomidirektör, e-post: henrik.weimarsson@lund.se, telefon: 046-359 50 28