Lunds kommun behåller högsta möjliga kreditbetyg

Kreditvärderingsinstitutet Standard & Poor´s ger återigen Lunds kommun högsta möjliga kreditbetyg, AAA/A-1+. Faktorer som spelat en stor roll i Standars & Poor´s bedömning är bland annat den dynamiska lokala ekonomin, tillkomsten av forskningsanläggningarna Max IV och ESS samt kommunens starka flexibilitet i budgetarbetet.

Tillkomsten av forskningsanläggningarna Max IV och ESS bedöms som viktiga för den framtida tillväxten i Lund och regionen. Kommunens starka flexibilitet i budgetarbetet, den relativt låga skuldnivån samt den starka likviditetspositionen är andra faktorer som har vägt tungt i bedömningen.

Låg arbetslöshet, hög utbildningsnivå, att flera globala bolag finns i Lund, en god skattekraft över riksgenomsnittet samt ett stadigt ökande invånarantal lyfts också fram i bedömningen.

Cirka 15 kommuner och landsting har låtit genomföra en kreditvärdering. Av dessa är det fyra som fått högsta möjliga kreditbetyg.

- Att Lund behåller högsta möjliga kreditbetyg är en stark och tydlig signal om Lunds position som tillväxtmotor i Öresundsregionen. Trots att vi befinner oss i en ekonomiskt turbulent tid finns det en stark tilltro till Lunds utvecklingsmöjligheter och potential, säger Mats Helmfrid (M), kommunstyrelsens ordförande i Lund.

Det var förra hösten som kommunstyrelsen i Lund fattade beslut om att låta göra en samlad kreditvärdering av Lunds kommun. Kreditvärderingsinstitutet Standard & Poor´s genomförde kreditvärderingen under september i fjol. Nu har Standard & Poor´s gjort en ny kreditvärdering. Lunds starka kreditbetyg står kvar oförändrat.

- Såväl Lunds kommun som Lunds kommuns Fastighets AB står inför omfattande investeringar de närmaste åren. Investeringarna kommer till viss del att lånefinansieras. Med detta starka kreditbetyg ges fortsatt möjlighet till upplåning via kapitalmarknaden och till låga finansieringskostnader, säger ekonomidirektör Uldis Skuja.

För mer information eller ytterligare kommentarer, kontakta:

Mats Helmfrid (M), kommunstyrelsens ordförande, tfn: 0707 – 34 77 67

Uldis Skuja, ekonomidirektör, tfn: 070 – 672 21 10

Betyget AAA avser kreditbetyg på lång sikt, kreditbetyget A-1+ är ett kortfristigt kreditbetyg. Båda betygen är de högsta möjliga.