Lundaspelen beviljas ekonomiskt stöd

Lundaspelen beviljas ekonomiskt stöd

Lundaspelen har stora ekonomiska utmaningar på grund av begränsningar som coronapandemin medfört. Kommunstyrelsen i Lunds kommun har beviljat Lundaspelen ekonomiskt stöd om 600 000 kronor.

- Lundaspelen får nu kommunalt stöd att kunna fortsätta, även om barn och ungdomar från några andra länder inte kan komma hit och tävla just denna vinter, säger Jan Annerstedt (FNL), kommunalråd i Lunds kommun. Turneringen är en stor succé sedan mer än 40 år och inspirerar många i Lund att träffas och tävla året om.

Lundaspelen i handboll och basket är två av Sveriges största idrottsevenemang för barn- och ungdomar. Lundaspelen arrangeras av Lugi Handboll och IK Eos. Lundaspelen ställdes in 2020 till följd av pandemin. För 2021/2022 ser föreningar stora utmaningar kring Lundaspelens ekonomi på grund av att internationella lag inte kommer eller bokar av.

- Lundaspelen är en institution inom handboll och basket, både i och långt utanför Lund. Tusentals ungdomar och föreningsaktiva som brinner för sporten samlas varje år i en stor folkfest. Att värna fysisk aktivitet och engagemang under ordnade former är något som är extra viktigt just nu, säger Mårten Hafström, kultur-och fritidsdirektör i Lunds kommun.

Finansieringen till Lundaspelen kommer att ske via kommunstyrelsens reserverade medel för coronapandemin.

För mer information, vänligen kontakta:

Jan Annerstedt (FNL), kommunalråd, telefon: 0707–232 800, e-post: jan.annerstedt@lund.se

Mårten Hafström, kultur- och fritidsdirektör, telefon: 0706965214, e-post: marten.hafstrom@lund.se,