Louise Hoffsten under en Sommarlund-konsert. Fotograf: Elias Theodorsson.

​Lund växer som evenemangsstad – sök evenemangsstöd

Lunds kommun välkomnar hållbara och innovativa evenemang i hela kommunen. Nu finns möjlighet för dig som planerar arrangemang i kommunen att söka evenemangsstöd från oss.

Lunds kommun har som ambition att utvecklas ytterligare som evenemangsstad. Hur detta ska ske finns utförligt beskrivet i den evenemangs- och mötesstrategi som antogs 2019. I strategin listas vilka typer av evenemang och möten som är extra intressanta för kommunen och vilka kriterier dessa ska uppfylla. Är man intresserad av att arrangera ett evenemang eller möte i Lunds som uppfyller dessa kriterier finns nu möjligheten att söka evenemangsstöd.

– Det finns stor potential i Lund som mötesstad, en lång historik med att främja möten mellan olika kulturer och lärdomar men Lund kan bättre och mer. Jag uppmuntrar alla lundabaserade föreningar, organisationer, stiftelser och företag som har en idé på ett evenemang eller möte som de vill arrangera i Lund att söka det här stödet för att kunna realisera sin ide, säger Philip Sandberg (L), kommunstyrelsens ordförande och ordförande i Visit Lund AB.

Evenemangs- och mötesstrategin syftar till att prioritera bland och underlätta för evenemang och möten i Lunds kommun. Strategin ska genom att främja hållbara och innovativa evenemang och möten bidra till att skapa upplevelser och kunskap för boende och tillresta, öka antalet besökare och stärka bilden av Lund som en attraktiv plats.

För att göra det ännu mer attraktivt att arrangera evenemang och möten i Lunds kommun finns det möjlighet att söka evenemangsstöd. Stödet kan sökas av föreningar, organisationer, stiftelser och företag.

– Det nybildade destinationsbolaget Visit Lund AB ska bland annat värva publika evenemang och professionella möten till Lunds kommun. Genom evenemangsstöd vill vi uppmuntra aktörer att genomföra hållbara evenemang och möten i Lund. Stödet ska bidra till att skapa upplevelser för kommuninvånarna och tillväxt i besöksnäringen, säger Tove Möller Andersson, tf vd i Visit Lund AB.

För mer information, vänligen kontakta

Tove Möller Andersson, e-post: tove.mollerandersson@lund.se telefon: 0709-432 797

Philip Sandberg (L), e-post: philip.sandberg@lund.se telefon: 072-194 05 53.​