Lund kan bli Sveriges första Människorättsstad

Lund kan bli Sveriges första Människorättsstad

Nu har Lund kommit ett steg närmare att bli Sveriges första Människorättsstad. I dag beslutade kommunstyrelsen att inleda samarbete med Raoul Wallenberginstitutet. Samarbetet väntas bland annat leda till ett mer systematiskt arbete med mänskliga rättigheter och att konkreta riktlinjer tas fram.

- Vi är glada att nu kunna inleda ett samarbete med Raoul Wallenberginstitutet för att växla upp och samordna arbetet med mänskliga rättigheter så att Lund kan bli en av de första kommunerna i landet som blir en MR-stad. Lund fokuserar på social hållbarhet och mångfald, därför är det viktigt att vi också arbetar mer systematiskt med mänskliga rättigheter, säger Elin Gustafsson (S), kommunalråd i Lund.

Än finns ingen Människorättsstad i Sverige. Däremot har städer som Graz, Barcelona, Nürnberg och Utrecht utnämnt sig att bli en människorättsstad. För att bli en Människorättsstad behövs ingen ackreditering. Att vara en Människorättsstad handlar snarare om att staden antar egna principer och arbetar systematiskt med människorättsfrågor på alla nivåer i hela organisationen. Även det utåtriktade arbetet ska präglas av ett människorättsperspektiv där invånare, föreningar, företag och andra inkluderas i det arbetet.

Tillsammans med Raoul Wallenberginstitutet ska Lunds kommun nu utarbeta egna riktlinjer för att bli en Människorättsstad.

- Kommuner, landsting och regioner spelar en viktig roll för förverkligandet av de mänskliga rättigheterna. I slutändan är det där människor lever. I en MR-stad kan man arbeta mer systematiskt med MR-relaterade frågor. Man kan vidta positiva åtgärder för att säkerställa att mänskliga rättigheter skyddas, och ge människor möjlighet att förstå och hävda sina rättigheter. Det blir då enklare att låta dem delta i de beslut som påverkar dem, säger Morten Kjaerum, direktör på Raoul Wallenberginstitutet.

FAKTA

• För två år sedan tecknade SKL en överenskommelse med regionen och regeringen för att ytterligare stärka respekten för, och öka kunskapen om, mänskliga rättigheter.
  • SKL tog då fram en handlingsplan där bland annat ett utvecklingsarbete för att stödja kommuner, landsting och regioner i deras arbete med mänskliga rättigheter. Samtidigt gav SKL Raoul Wallenberginstitutet, RWI, i Lund uppdrag att ta fram kriterier för vad som kännetecknar en Människorättsstad.
  • I maj föreslog RWI att Lunds kommun skulle bli en Människorättsstad.
  • I dag, den 7 september, beslutade kommunstyrelsens att inleda samarbete med RWI.

För mer information, kontakta:

Elin Gustafsson, kommunalråd (S), Lund. E-post: elin.gustafsson@lund.se, telefon: 072-194 05 45

I mötet mellan idéer och handlingskraft skapas framtidens Lund. Här kan du vara dig själv och utvecklas tillsammans med andra.

Lund – idéernas stad är med 115 000 invånare Sveriges tolfte största stad.