Glada miner i Österskolans kök i Södra Sandby som nådde 95 procent ekologiskt. Från vänster: servicenämndens ordförande Inger Tolsved Rosenkvist, Emmelie Andersson, Johan Nilsson och Samir Lahridi.

Lund bäst på ekomat - igen!

Med en andel på 83,4 procent är Lunds kommun återigen bästa svenska kommun när det gäller inköp av ekologiska livsmedel – detta framgick på onsdagen vid EkoMatCentrums årliga prisutdelning.

Förra året vann Lunds kommun tre av klasserna: högst andel ekologiska livsmedelsinköp, högst andel svenskproducerat ekologiskt ”svekologiskt” och högst andel ekologiskt bröd.

Under 2019 ökade den ekologiska andelen inköp från 82,0 procent till 83,4, vilket innebär att Lunds kommun försvarade sin förstaplats vid Ekomatsligans årliga prisceremoni, som i år genomfördes digitalt. Lund kammade dessutom hem ytterligare tre kategorier:

• Bästa Svekologiska kommun (högst andel svenskproducerade ekologiska livsmedel)
  • Vinnare av det nyinstiftade priset Klimatekoligan (lägst andel klimatpåverkan i kombination med högst andel ekologiska livsmedel)
  • EkoMatCentrums spjutspetskommun 2020

- Jag är otroligt stolt över det arbete våra medarbetare lägger ner. Varje dag gör vi vårt yttersta för att kunna servera vällagad god mat från grunden med en mycket hög andel ekologiska råvaror och visar år efter år att vi ligger i framkant i Sverige ekologiskt, säger Inger Tolsved Rosenkvist, nöjd ordförande i servicenämnden, som genom Måltidsservice ansvarar för störst volym livmedelsinköp inom Lunds kommun.

Långsiktigt arbete bakom framgångarna

Den årliga statistiken från EkoMatCentrum visar tydligt att kommunens långsiktiga arbete med ekologiska livsmedel fortsätter att ge resultat även om Lunds politiker förra hösten valde att ta bort målet om att nå 100 procent ekologiskt:

• 2013: 49 procent (2:a)
  • 2014: 50 procent (2:a)
  • 2015: 55 procent (2:a)
  • 2016: 68 procent (2:a)
  • 2017: 74 procent (2:a)
  • 2018: 82 procent (1:a)
  • 2019: 83,4 procent (1:a)

- Det är fantastiskt kul att Lund håller ledningen i toppen även i år. En stor eloge till alla kommunens engagerade medarbetare. Engagemanget i verksamheterna kring ekologiska råvaror är stort och viktigt för en hållbar framtid. Vinsten är ett bevis på att en tydlig målsättning skapar resultat, säger Linda Sandgren, upphandlingsansvarig på Måltidsservice, som under 2019 ökade sin andel ekologiskt från 87 till 88,8 procent, vilket är en imponerande bra siffra.

Kontaktpersoner:

Inger Tolsved Rosenkvist, ordförande i servicenämnden
Telefon 073-806 90 60 eller e-post inger.rosenkvisttolsved@lund.se

Linda Sandgren, upphandlingsansvarig Måltidsservice
Telefon 046-359 51 79 eller e-post linda.sandgren@lund.se

Detta pressmeddelande är utskickat av:
Thobias Ligneman, kommunikatör serviceförvaltningen/Måltidsservice
Telefon 046-359 43 50 eller e-post thobias.ligneman@lund.se