Lägesbild onsdag den 17 februari med anledning av arbetet med covid-19

Lägesbild onsdag den 17 februari med anledning av arbetet med covid-19

Anpassade sportlovsaktiviteter, digitala företagsträffar och tillgång på vaccin gör att personer med hemsjukvård börjar vaccineras med dos 2. Det är några av frågorna som hanteras inom ramen för Lunds kommuns hantering av covid-19.

Läget inom vård- och omsorg

Antalet smittade brukare inom särskilda boenden inom både kommunal och privat regi är fortsatt låg. Här kan du läsa aktuella siffror. Sjukfrånvaron bland personal minskar och vård- och omsorgsverksamheterna har en stabil och bra bemanning.

Alla boende och personal inom särskilda boende som velat är nu vaccinerade med båda doserna. De som tidigare tackat nej men nu önskar vaccinering kommer att få en tid för detta.

För personer med hemtjänst finns vaccin nu tillgängligt och personer med hemsjukvård börjar vaccineras med dos 2. Vaccineringen hanteras av Region Skånes vårdcentraler och under torsdagen kommer ett brev med information att börja skickas ut till de med hemtjänstinsatser. All personal som arbetar nära brukare och patienter inom hemvården har även kunnat erbjudas vaccination med dos 1. Lunds kommuns vård- och omsorgsförvaltning fortsätter följa Region Skånes prioriteringsordning som gäller för vaccination av personal.

Digitala företagsträffar med Lundasupport

Som en del i åtgärdspaketet till stöd för näringslivet i samband med pandemin arrangerar Lundasupport digitala företagsträffar under våren. Den första äger rum idag onsdag och har fokus på restaurangnäringen. Framöver blir det också fokus på handel, småföretagare och besöksnäring. Träffarna kommer att handla om den aktuella branschens akuta utmaningar under pandemin men också om att tillsammans hitta lösningar och upptäcka framtida möjligheter. Publiken får möjlighet att ställa både små och stora frågor, boka tid för enskilda möten eller bara lyssna. Mer info finns på futurebylund.se/lundasupport

Coronaanpassade aktiviteter på sportlovet

En rad aktiviteter planeras i Lunds kommun under sportlovet nästa vecka. Alla aktiviteter är anpassade efter riktlinjer och föreskrifter som Folkhälsomyndigheten, Regeringen och Lunds kommun rekommenderar.

”Prova på”-aktiviteter

En mängd idrottsföreningar erbjuder prova-på- aktiviteter för barn och unga runt om i kommunen under hela veckan. För att förebygga smittspridning krävs föranmälan till alla aktiviteter. Du hittar aktiviteter och kontaktuppgifter i Vinterlunds hemsida

Fritidsgårdarna

Kommunens samtliga fritidsgårdar arrangerar aktiviteter för barn och unga under sportlovet. Det kommer erbjudas såväl inne- som utomhusaktiviteter. För att garantera att i aktiviteterna kan genomföras på ett smittsäkert sätt krävs det alltid föranmälan. Exempel på aktiviteter på fritidsgårdarna är godisbingo, tjejkväll, matlagning, utflykter, snöskulptering, filmvisning, VR- aktiviteter, skridskoåkning, träningsdag, e-sportsdag, Fifa-turnering, örnsafari till Fyledalen, klättring, spela i band (prova på i replokalen), ”Just dance battle” samt Mellis and chill (brädspel och nyttig mellis). Du hittar fritidsgårdarnas sportlovsaktiviteterna på deras respektive instagram-konto. Du hittar länkar till alla fritidsgårdars instagramkonton på UNGILUNDs hemsida.

Lär dig att skapa spel

Gillar du att spela Roblox? Då kanske du också är nyfiken på hur du bygger dina egna banor. Under sportlovet arrangerar biblioteket digital workshop, för dig som fyllt 10 år, där du får prova att skapa egna spel i Roblox Studio tillsammans med ungdomarna från Hemkodat. Du deltar hemifrån och du behöver en dator, internetuppkoppling, en Roblox-inloggning och Roblox Studio (ladda ner gratis på roblox.com/create). Begränsat antal platser och föranmälan krävs. Läs mer om workshopen på bibliotekens hemsida

Miljöförvaltningen och Länsstyrelsen – vem gör vad i trängselkontrollen?

Det är inte alltid lätt att veta till vilken myndighet man ska vända sig till om man tycker att det är trångt på restaurangen eller i köpcentret då det är två olika myndigheter och lagar som hanterar detta.

Trängsel på ett café

Miljöförvaltningen har tillsyn av trängsel på serveringsställen typ restauranger, caféer, barer och andra ställen som servera mat eller dryck till allmänheten och där kunderna kan äta eller dricka på stället. Miljöförvaltningens arbetar med dessa kontroller sedan juli 2020 då vi fick en ny lag om tillfälliga smittskyddsåtgärder på serveringsställen.

Trängsel på ett köpcentrum

Länsstyrelsen har sedan januari i år tillsyn av trängsel på andra ställen än serveringslokaler genom den nya pandemilagen. Det kan vara lokaler typ köpcentra, butiker, badhus, gym, yrkesmässig uthyrning/användning av platser för privata sammankomster, långväga kollektivtrafik med buss eller tåg med en linjesträckning som överstiger 150 kilometer, allmänna sammankomster och offentliga tillställningar. Här är det länsstyrelsen som gör trängselkontroller.

Vänd dig i första hand till caféet eller butiken med dina iakttagelser om trängsel. Det kan vara till stor hjälp för den som driver verksamheten att få dina synpunkter så att de kan lösa problemet. Om du har synpunkter på trängsel till exempel på ett café, kan du kontakta miljöförvaltningen miljoforvaltningen@lund.se. Har du synpunkter på trängsel till exempel i ett köpcentrum, kan du kontakta länsstyrelsen skane@lansstyrelsen.se