Kunskapsparkens nya växthus är redo för odlare och nyfikna

Kunskapsparkens nya växthus är redo för odlare och nyfikna

Nu är Kunskapsparkens växthus färdigbyggda. Det ena är ett kallväxthus som är avsett för odling. Nu väntar huset på odlare och växter. Det andra är ett varmväxthus där det kan bli möten och workshops året runt.

Växthusen är av glas och trä, med en putsad grund. Husen har byggts på plats. Kallväxthuset är 55 kvadratmeter. Här ska parkens odlare kunna förodla plantor, producera grönsaker och hålla studiecirklar i växthusodling.

Det andra växthuset är 65 kvadratmeter och hålls varmt hela året. Växthuset ska fungera som mötesplats, med workshops kring odling och växter. Verksamheten drivs av Lunds kommun och odlingsföreningarna i området.

– Det här blir ett väldigt trevligt inslag i parken och bidrar till att levandegöra våra gröna rum hela året. Jag är övertygad om att Kunskapsparkens växthus kommer bidra till trivsel i hela kommunen och på sikt sprida odlingsintresse i hela Lund, säger Louise Rehn Winsborg (M), ordförande tekniska nämnden.

Föreläsningar öppna för allmänheten

För skolor och förskolor som odlar här och för odlingsprojekt som Hjärnkåren, är växthusen en stor tillgång vid dåligt väder. En del kurser och föreläsningar ska vara öppna för allmänheten.

Odlarna i Brunnshögs odlarförening på området har tillgång till växthuset genom en växthusgrupp. Till hösten ska det även byggas förråd, toaletter, långbord och bänkar på platsen.

–Vill du träffas och prata om odling, så har du kommit rätt. Detta är en fantastisk plats, som fungerar för odling och för att hålla möten och föreläsningar. Det ligger helt i linje med vår vision att skapa en plats för kunskapsspridning och utbyte kring odling och hållbarhet. Verksamheten i Kunskapsparken drivs av Lunds kommun i samverkan med odlingsföreningarna på området, säger Karl-Oscar Seth, stadsträdgårdsmästare i Lunds kommun.

Provsmaka hallon, vindruvor och ätbara blommor

Det är inte bara i Kunskapsparkens växthus som det ska odlas. En stor del av parkens växter är ätbara och vem som helst får provsmaka. I de västra delarna av odlingsområdet finns fruktlundar med päron, äpple, plommon och körsbär. Detsamma gäller i skogsträdgården i öster, där det bland annat växer vindruvor, vinbär, hallon, humle, björnbär och ätbara perenner.

Intill skogsträdgården byggs just nu områdets hönsgård, där hönor, tuppar och kycklingar snart flyttar in.

Brunnshögskalaset

Lördagen den 14 september kl 10.00-13.00 är växthusen öppna för allmänheten under Brunnshögskalaset. Områdets verksamheter och odlare är på plats för att visa upp sina lotter och odlingsprojekt, sälja grönsaker och fika. Det hålls även guidade turer i skogsträdgården med möjlighet att smaka på annorlunda ätbara perenner och bär. Mer om Brunnshögskalaset

För mer information, vänligen kontakta:

Karl-Oscar Seth, stadsträdgårdsmästare, tekniska förvaltningen: telefon 070-991 00 47, e-post: karl-oscar.seth@lund.se

Louise Rehn-Winsborg (M), ordförande i tekniska nämnden: telefon 070-550 19 36, e-post: louise.rehn-winsborg@lund.se