Kulturskolan Lund intar staden 25 maj

Kulturskolan Lund intar staden 25 maj

Kulturskolans dag är en manifestation för landets kulturskolor som denna dag ska synas och höras överallt. I Lund firas dagen den 25 maj då Kulturskolan Lunds elever och lärare sprider ut sig i stora delar av staden, bland annat i Stadshallen och i en virvlande parad som kommer att ljuda i varje gathörn. I år är det extra allt eftersom Kulturskolan Lund också fyller 80 år.

När verksamheten startade höstterminen 1944 gick den under namnet Lunds Skolors Frivilliga Musikundervisning och omfattade då 35 elever som fick undervisning i fiol, piano och blockflöjt. 80 år senare har Kulturskolan Lund 3500 elever och erbjuder undervisning i 21 olika instrument och 16 ämnen. 1971 flyttade dåvarande musikskolan in i Lindebergska skolan och från och med i år finns Kulturskolan i nio olika lokaler runt om i Lunds kommun och innefattar mycket mer än musik.

– Vi ska vara tillgängliga för alla och därför finns vi på flera platser i kommunen. Vi vill involvera barn och unga i hur en kulturskola ska vara och erbjuder anpassad verksamhet för barn och unga med olika funktionsvariationer. Kulturskolans pedagogiska uppdrag är viktigt när vi bygger ett samhälle – skapande barn blir kreativa vuxna, säger Maria Ragnarsson, kulturskolechef.

Förutom paraden så kommer det vara full aktivitet på Lindebergska skolan, Clemenstorget och i Stadshallen, där 70 av Kulturskolans elever, med ett kompband, ger en hyllningskonsert till Georg Riedel. Det kommer också att ges möjlighet att prova på två av de nyaste tillskotten: nycirkus och oud.

– Kulturskolans dag blir en fest som alla kan vara delaktiga i och ta del av. Ett viktigt firande för en hörnsten i vårt kulturliv. På Kulturskolan börjar många barn ett långt musikaliskt och kulturellt liv. Det är en verksamhet som jag är otroligt stolt över, säger Sebastian Jaktling (S), kultur- och fritidsnämndens ordförande.

Program för Kulturskolans dag den 25 maj

Parad genom staden

Klockan 11.00 Parad genom Lund med elever ifrån ämnena blås, stråk, slagverk, blockflöjt, dans och nycirkus!
Paraden utgår från Lindebergska skolan, går via Bantorget och Lilla Fiskaregatan mot Domkyrkan där den vänder och går samma väg tillbaka.

Lindebergska skolan

Klockan 11.20 Gitarrkonsert

Klockan 12 Flöjtstycken

Klockan 13 Blockflöjtskonsert