Johan Larsson Boström, tillträdande arbetsmarknads- och socialdirektör.

Johan Larsson Boström blir ny arbetsmarknads- och socialdirektör

Johan Larsson Boström blir ny arbetsmarknads- och socialdirektör för Lunds kommun. Han kommer närmast från tjänsten som utvecklingschef på arbetsmarknads- och socialförvaltningen, och rekryterades i konkurrens med ett stort antal kandidater.

2014 tillträdde Johan Larsson Boström sin nuvarande tjänst som utvecklingschef på arbetsmarknads- och socialförvaltningen. En del av uppdraget har sedan dess varit att avlasta kommunens nuvarande arbetsmarknads- och socialdirektör Annika Pettersson, som går vidare till ett nytt uppdrag på kommunkontoret den 1 september. Nu är Johan redo att axla rollen fullt ut.

– Det ska bli spännande att verka inom förvaltningen i denna tid när en ny socialtjänstlag träder i kraft som kommer att kräva mycket samverkan inom och utanför kommunen. Jag trivs väldigt bra med kulturen inom förvaltningen och är stolt över att få leda en verksamhet som redan i dag har väldigt hög kvalitet. Nu ser jag fram emot att få fortsätta utveckla verksamheten för att möta Lundabornas behov, säger han.

Johan Larsson Boström har tidigare arbetat bland annat som hälso- och sjukvårdsstrateg inom Region Skåne, där han bland annat ansvarade för att utveckla familjecentralskonceptet och uppdraget för barn- och ungdomspsykiatrins första linje. I Lund har han ansvarat för en stor bredd av frågor, bland annat att utveckla en kunskapsbaserad socialtjänst, samverkan med ideell sektor och skapat en struktur för verksamhetsutveckling som bygger på ett processorienterat arbetssätt.

Kommundirektör Christoffer Nilsson är mycket nöjd med rekryteringen, som han ser som ett tydligt tecken på kommunens slogan ”Lund ger dig plats att växa”.

– Vi hade ett stort antal kandidater, varav många är oerhört kompetenta och erfarna. Att valet till slut föll på Johan Larsson Boström känns mycket bra. I honom har vi en både kunnig och erfaren person som är etablerad inom både kommunen och förvaltningen, bra på att skapa goda relationer men även är tydlig och drivande vilket skapar framåtrörelse och engagemang, säger Christoffer Nilsson.

Även kommunstyrelsens ordförande Anders Almgren (S) och oppositionsrådet Ann Tångmark Lundberg (FNL) är nöjda med beslutet.

– Det är väldigt roligt att Johan Larsson Boström fortsätter sin resa i Lunds kommun och blir ny arbetsmarknads- och socialdirektör. Socialtjänsten står inför stora förändringar med ny socialtjänstlag på plats nästa sommar. Då känns det tryggt att ha en ledare som både kan kommunen och som är van vid ett aktivt utvecklingsarbete, säger Anders Almgren.

– Johan Larsson Boström är ett klokt val arbetsmarknads- och socialdirektör och kommer föra det fina arbete som gjorts under Annika Petterssons ledning vidare på ett bra sätt, säger Ann Tångmark Lundberg.

Johan Larsson Boström tillträder tjänsten som arbetsmarknads- och socialdirektör den 1 september 2024.

För mer information, vänligen kontakta:

Johan Larsson Boström, tillträdande arbetsmarknads- och socialdirektör Lunds kommun, e-post: johan.larssonbostrom@lund.se, eller telefon 046-359 59 35

Christoffer Nilsson, kommundirektör Lunds kommun, e-post: christoffer.nilsson@lund.se eller telefon 072-223 11 41

Anders Almgren (S), kommunstyrelsens ordförande i Lund, e-post: anders.almgren@lund.se, telefon: 070-847 88 17

Ann Tångmark Lundberg (FNL), ledamot i kommunstyrelsen, e-post: ann.tangmarklundberg@lund.se, telefon: 076-852 74 45

Arbetsmarknads- och socialförvaltningen: Ulrika Brink

Kommunikationsansvarig 046-359 66 11