Årets pristagare av Lunds kommuns näringslivspris är Asept International AB. Här tar vd Per-Anders Nilsson emot utmärkelsen. Foto: Caroline Wendt, Lunds kommun.

​Innovativt bolag får Lunds kommuns näringslivspris år 2020

Nu är det klart vem som är årets pristagare av Lunds kommuns näringslivspris. Asept International AB mottog i dag det nyinrättade priset.

Lunds kommuns näringslivspris är en utmärkelse till en fysisk eller juridisk person som med framgång utvecklat företag eller innovation i Lund som gjort skillnad inom minst ett av de globala målområdena för Agenda 2030. Priset delades ut för första gången idag av kommunstyrelsens ordförande Philip Sandberg (L).

– Det är med glädje jag idag delar ut Lunds kommuns näringslivspris för första gången. Hade sett fram emot att dela ut detta pris på Lund Grand Prix till Asept, som är en mycket värdig vinnare, men nu är läget som det är och jag hoppas att Aspet fortsätter på inslagen väg med innovationer som leder till ett hållbart samhälle, Philip Sandberg (L), kommunstyrelsens ordförande i Lunds kommun.

Motiveringen till årets pristagare lyder:

”Mottagaren av Lunds kommuns näringslivspris 2020, har under många år bedrivit en fram­gångsrik verksamhet i Lund. Bolaget grundar sig på en innovation som genom åren har bidragit till både ett framgångsrikt företag och många arbetstillfällen, samt att minska behovet av onödiga engångsförpackningar.”

– Tillsammans med mina kollegor på Asept är vi mycket glada över att vi fått denna utmärkelse. I Lund finns många duktiga och framgångsrika företag och att just vi blivit utvalda gör oss mycket stolta och vi ser vi som ett kvitto på att det vi gör är rätt. Vi är nu mer motiverade än någonsin att fortsätta att på alla sätt utveckla Asept vidare in i en spännande framtid, och på detta sätt fortsätta vara en spännande arbetsplats i Lunds Kommun där vi också bidrar till kommunens tillväxt. Ett stort tack från oss inom Asept, säger Per-Anders Nilsson, vd Asept International AB.

FAKTA Lunds kommuns näringslivspris

• Kommunstyrelsen beslutade i november 2019, att inrätta Lunds kommuns näringslivspris.
  • Syftet med priset är att lyfta näringslivets arbete med att möta framtidens globala utmaningar, att lyfta företagens/organisationers innovationskraft och företagares roll som ambassadörer i och för kommunen.
  • I juryn för Lunds kommuns näringslivspris sitter representanter från Lunds näringsliv, universitetet och kommunen.

För mer information, vänligen kontakta:

Philip Sandberg, (L), kommunstyrelsens ordförande, e-post: philip.sandberg@lund.se, telefon 0721-940 553.

Per-Anders Nilsson, vd Asept International AB, e-post: per-anders.nilsson@asept.com, telefon: 046-32 97 07.