​Förbättrat företagsklimat i fokus

​Förbättrat företagsklimat i fokus

Lunds kommun klättrar två placeringar, jämfört med föregående år, i Svenskt Näringslivs ranking av företagsklimatet, som presenterades idag. De lokala företagen efterfrågar bland annat mer dialog med kommunen, bättre förståelse för företagarnas villkor och snabbare handläggning av tillståndsärenden. Nu intensifierar kommunen sitt arbete med att att förbättra företagsklimatet.

-- Företagens upplevelser av hur det är att driva företag i Lund och av den service kommunen ger är viktig för oss att lyssna in och ha en dialog om. Vi ser samtidigt hur många av företagen växer rejält och flera framgångsrika företag har de senaste åren också valt att etablera sig i Lund. Vi har under mandatperioden gjort insatser för att förbättra dialogen och förbättra servicen. Det pågår nu också ett högt prioriterat arbete för att ta fram förslag till hur företagsklimatet ytterligare kan stärkas, säger kommunstyrelsens ordförande Anders Almgren (S).

En näringslivsutvecklare som ska fokusera på att förbättra företagsklimatet har rekryterats och fem förvaltningar ska nu tillsammans driva utvecklingsarbetet. Miljöförvaltningen, tekniska förvaltningen, stadsbyggnadskontoret, socialförvaltningen och kommunkontoret ingår i utvecklingsarbetet.

-Kommunen kan lära mer av varandra och hitta gemensamma lösningar för att förbättra företagsklimatet, säger miljödirektör Björn Berséus som ingår i kommunens utvecklingsgrupp. Miljöförvaltningen har goda erfarenheter av att aktivt arbeta med service i myndighetsutövningen och vi får nu goda omdömen från både miljö- och livsmedelsverksamheter som har haft kontakt med oss, fortsätter han.

Nu ska kommunen börja konkretisera arbetet. I fokus står bland annat att samordna kommunens information om tillstånd och regler, effektiv handläggning av tillståndsärenden och mer dialog med företag.

-Vi vill involvera företag i Lund i den fortsatta planeringen, säger Maria Engström, näringslivsutvecklare på kommunkontoret. Intresserade företag är välkomna att kontakta oss och vi kommer att bjuda in dem för dialog.

Kontaktuppgifter:
Per Persson, näringslivsdirektör, 046-359 70 73, per.persson@lund.se
Maria Engström, näringslivsavdelningen, 046-359 74 69, maria.engstrom2@lund.se

Mer om Svenskt Näringslivs ranking:

Fotocred. Miriam Preis