Europas framtid i fokus under Lunds första EU Day

Europas framtid i fokus under Lunds första EU Day

Vilka stora trender och utmaningar påverkar Lund, Skåne och Europas framtid? Om det kommer konferensen The EU Day Lund att fokusera på. Konferensen den 29 oktober hålls på plats i Lund och kan också följas digitalt.

– Pandemin har aktualiserat betydelsen av att hantera gemensamma utmaningar tillsammans. EU Day Lund är ett positivt initiativ, som vi hoppas blir en framtida mötesplats för utbyten om aktuella frågor som påverkar vår vardag och vår framtid, säger EU-kommissionens chef i Sverige Christian Danielsson.

Den 29 oktober 2021 arrangeras för första gången The EU Day Lund, en endagskonferens som planeras bli ett årligt återkommande forum för strategiska diskussioner om framtiden för frågor relaterade till EU. Konferensen kommer att hållas i Universitetsaulan, AF-borgen och sändas digitalt.

– Akademi, företag och politik känner väl till de globala utmaningarna och vilka konsekvenser de kan få. Det är hög tid att växla upp arbetet för en bättre framtid för alla. Tillsammans kan vi under den här konferensen så frön som blir något i morgon och alla idéer som kan frodas i forum som detta där forskning, utbildning, innovation och politik samlas ger mig hopp om framtiden, säger Erik Renström rektor för Lunds universitet.

Syftet med EU Day Lund 2021 är att främja kunskap om stora och globala trender som påverkar EU, Skåne och Lund. Med konferensen vill arrangörerna Lunds kommun, Lunds universitet, EU- kommissionens representation i Sverige och Mobile Heights främja kunskapsutbyte och nätverkande med aktörer från alla sektorer och nivåer – det vill säga näringsliv, akademi och offentlig sektor på lokal till europeisk nivå.

– Lund, som blivit utsedd av EU-kommissionen till Europas mest kreativa och kulturella stad, utgör genom närheten till kontinenten Europas kärna. EU-Day Lund gör oss till ett slags Almedalen för Europafrågor där vi gemensamt kan hitta lösningar på framtida utmaningar så som den gröna och digitala omställningen, säger Philip Sandberg (L), kommunstyrelsens ordförande i Lunds kommun och en av inledningstalarna för The EU Day Lund.

Under dagen kommer också bland andra före detta EU-kommissionär Cecilia Malmström, EU-kommissionären Didier Reynders, EU-minister Hans Dahlgren och näringslivsminister Ibrahim Baylan att tala.

FAKTA The EU Day Lund

• Syftet med The EU Day Lund är att lyfta EU kunskapen genom att visa hur EU:s politik påverkar organisationernas vardag. Med konferensen vill arrangörerna också främja kunskapsutbyte och nätverkande med aktörer från alla sektorer och nivåer, det vill säga näringsliv, akademi och offentlig sektor på lokal till europeisk nivå.
  • Arrangörer för dagen är Lunds kommun, EU-kommissionen, Europa Direkt Lund, Lunds universitet, och särskilt centrum för europaforskning och NanoLund, Mobile Heights och DigIT Hub.
  • Programmet arrangeras uteslutande på engelska och kommer gå att se via livestreaming. Det finns även ett antal fysiska platser till dagen. Anmälan för samtliga platser, även de digitala, görs via evenemangets webbplats.

För mer information, vänligen kontakta:

Philip Sandberg (L), kommunstyrelsens ordförande i Lunds kommun, e-post: philip.sandberg@lund.se, telefon: 0721-940 553

Erik Renström, rektor för Lunds universitet, e-post: erik.renstrom@rektor.lu.se, telefon: 046-222 70 01

Maria Blässar, chef för avdelningen för press, media och informationsnätverk
EU-kommissionens representation i Sverige, e-post: maria.blassar@ec.europa.eu, telefon 0739-315430