EU-dagarna i Lund

EU-valet, klimat och säkerhet i fokus under EU-dagarna i Lund

Den 16-17 september går EU-dagarna av stapeln i Lund för fjärde året i rad. EU-dagarna är en etablerad mötesplats som varje år samlar cirka 500 svenska och internationella högnivåtalare och deltagare för att utbyta idéer i olika nyckelfrågor. På årets agenda står frågor kring klimat, säkerhet, geopolitik, ekonomi och konkurrenskraft. I fokus står även resultatet av EU-valet med expertanalyser och diskussioner om framtida utmaningar för den nyvalda EU-kommissionen.

– Vi höjer nu ambitionen ytterligare för att göra EU-dagarna i Lund till Sveriges främsta mötesplats för Europafrågor. I Lund är känslan av Europa starkt närvarande med ett internationellt ledande universitet och närheten till Centraleuropa. Med så många beslut i EU som påverkar vardagen och politiken i Sverige är den här arenan välbehövd, säger Rasmus Törnblom (M), förste vice ordförande i kommunstyrelsen.

Mötesplats för nätverkande och kunskapsutbyte
På EU-dagarna i Lund träffas forskare, EU-kommissionärer, näringsliv, ambassadörer, ledarskribenter, Europaparlamentariker och andra experter för att dela med sig av kunskap och tillsammans diskutera EU-frågor och gemensamma utmaningar och möjligheter

– Som internationellt universitet är det absolut nödvändigt att hålla sig ajour med världens stora framtidsfrågor och flera av dem kommer att diskuteras under EU-dagarna, t ex utvecklingen i Ukraina samt euron och svenska kronans utveckling. EU:s politik påverkar inte bara medborgare utan är starkt kopplad till forskning, utbildning och innovation och EU-dagarna håller på att etablera sig som ett viktigt årligt EU-forum. Vi ser fram emot att få samtala och diskutera nutid och framtid tillsammans med alla deltagare i Lund, säger Kristina Eneroth, Lunds universitets vicerektor för internationella frågor.

Flera högaktuella programpunkter
Årets program innehåller fler högaktuella programpunkter och seminarier. EU och AI, desinformation och påverkanskampanjer, men även framtidsspaningar om arbetet i den ny EU-kommissionen och det nya Europarlamentet efter vårens val är exempel på programpunkter. Keynote talare är bland annat två EU-kommissionärer, Věra Jourová, EU-kommissionens vice ordförande för värden och öppenhet, och Ylva Johansson med ansvar för inrikesfrågor.

– Jag ser fram emot spännande och viktiga samtal i Lund den 16–17 september om vad vi vill med EU och vårt medlemskap och om hur vi möter omedelbara och framtida utmaningar. EU-dagarna i Lund har utvecklats till det största årliga EU-eventet i Sverige för att mötas och utbyta idéer. Att vi efter EU-valet nu inleder en ny mandatperiod och det rådande omvärldsläget gör det extra betydelsefullt, säger Annika Wäppling Korzinek, chef för EU-kommissionens representation i Sverige.

Mötesplatsen är kostnadsfri, anmälan görs på https://lund.se/uppleva-och-go...

Fakta EU-dagarna i Lund

• EU-dagarna i Lund arrangeras den 16-17 september i Stadshallen.
  • Heidi Avellan, politisk chefredaktör på Sydsvenskan och Helsingborgs Dagblad är årets moderator.
  • Arrangörer är Lunds kommun, Lunds universitet, EU-kommissionens representation i Sverige och Europa Direkt Lund.
  • Medarrangörer är Europaparlamentet, SIEPS, Mobile Heights, Centrum för Europaforskning, Kommerskollegium, Global Policy Research Group, UHR och Fojo Media Institute.
  • Programmet är på engelska.

För mer information, vänligen kontakta:
Rasmus Törnblom (M), förste vice ordförande i kommunstyrelsen, e-post: rasmus.tornblom@lund.se, telefon: 073-750 01 78

För att boka intervju med talare ur programmet, kontakta Simon Berg, Lunds kommun, e-post: simon.berg@lund.se, telefon: 046-359 98 93