En mötesplats växer fram på Klostergården i Lund

En mötesplats växer fram på Klostergården i Lund

Under hösten 2013 byggs en ny mötesplats på Klostergården som ska rymma bibliotek, fritidsgård och mötesplats för olika föreningar.

Kultur- och fritidsförvaltningen i Lund bjuder in till en informationsträff och idéverkstad om Mötesplatsen på Klostergården den 17 oktober kl. 18-20.00 i Klostergårdsskolans matsal (Nordanvägen 13). Mötet är en upptakt på processen att fylla mötesplatsen med aktiviteter som efterfrågas av lundaborna.

Syfte

En ny mötesplats på Klostergården håller på att byggas och beräknas vara stå klar i februari 2014. Visionen för mötesplatsen är klar: ”Ett livfullt hus för möten, engagemang och möjlighet att växa och utvecklas. MötespIatsen skall vara en arena för demokrati och bildning. Här ska man kunna utveckla självförtroende, kreativitet och handlingskraft”.

I mötesplatsen ska det finnas bibliotek, öppen fritidsverksamhet samt fritidsklubbar, men vad ska hända mer? Nu behöver Lunds kommun din hjälp att fylla huset med aktiviteter som skapar ett livfullt hus för möten i området Klostergården. Vi bjuder därför in boende och föreningar med flera i Klostergården till en idéverkstad i Klostergårdsskolans aula.

Hur?

Alla som bor, arbetar, är föreningsaktiva på Klostergården eller bara är intresserade av den nya mötesplatsens innehåll är välkomna.

Hur?

Under två timmar kommer vi gemensamt att diskutera tankar och idéer om mötesplatsen. Under mötet kommer vi även att hitta fokusområden att gå vidare med i mindre grupper under hösten.

Kontaktperson vid frågor: Leif Rosén, samordnare för Klostergården

leif.rosen@lund.se, eller på telefon 046-359 99 74