I dag den 22 mars delades Lunds kommuns näringslivspris ut till Axis.

De tilldelas Lunds kommuns näringslivspris 2021

2021 års upplaga av Lunds kommuns näringslivspris delades ut i dag. Utmärkelsen går till Axis – ett globalt bolag som både satsar och skapar stort i Lund.

– Axis betyder mycket för Lund, inte bara genom antalet arbetsplatser utan även för deras innovationskraft och ambassadörskap för Lund. Jag vill gratulera Axis till denna välförtjänta utmärkelse, säger Philip Sandberg (L), kommunstyrelsens ordförande.

Lunds kommuns näringslivspris är en utmärkelse till en fysisk eller juridisk person som med framgång utvecklat företag eller innovation i Lund som gjort skillnad inom minst ett av de globala målområdena för Agenda 2030.

– Vi är stolta över att tilldelas den här utmärkelsen. Lund som stad har betytt mycket för Axis sedan starten 1984. Idag är vi cirka 2500 medarbetare här i Lund, och vi planerar för fortsatt tillväxt. Exempelvis har vi nyligen beslutat att bygga ytterligare ett nytt kontorshus med plats för ca 700 medarbetare, och vi ser fram emot fortsatt god samverkan med kommunen, universitetet och andra aktörer i staden, säger Ray Mauritsson, vd för Axis Communications.

Juryns motivering för 2021 års näringslivspris lyder:

”Mottagaren av Lunds kommuns näringslivspris 2021 är ett globalt bolag som valt att satsa i Lund igen och igen. De skapar inte bara nya arbetstillfällen internt utan möjliggör tillväxt för andra bolag i andra branscher. Deras innovationer ger dem en stabil tillväxt och deras hållbarhetsarbete sträcker sig långt tillbaka i tiden. Med en mycket attraktiv arbetsplats, ett prisbelönt kontor och med stora visioner för framtiden sätter de Lund på kartan globalt. ”

FAKTA Lunds kommuns näringslivspris

• Kommunstyrelsen beslutade i november 2019, att inrätta Lunds kommuns näringslivspris. Första gången Lunds kommuns näringslivspris delades ut var år 2020 och pristagare då var lundabolaget Asept AB.
  • Syftet med priset är att lyfta näringslivets arbete med att möta framtidens globala utmaningar, att lyfta företagens/organisationers innovationskraft och företagares roll som ambassadörer i och för kommunen.
  • I juryn för Lunds kommuns näringslivspris sitter representanter från Lunds näringsliv, universitetet och kommunen.

För mer information, vänligen kontakta:

Philip Sandberg (L), kommunstyrelsens ordförande i Lund e-post: philip.sandberg@lund.se, telefon: 0721-940 553.

Björn Hallerborn, kommunikationschef Axis, e-post: bjorn.hallerborn@axis.com, telefon: 046-272 18 00