Biogas ger 3000 nya jobb i Skåne

Lunds näringsliv kommer att kunna skapa många nya jobb om planerna för biogas i Skåne uppnås. Lunds kommun arrangerar under onsdagen en konferens i samarbete med det lokala näringslivet på temat ”Biogas ger tillväxt i Lund & 3000 nya jobb i Skåne”.

I Lund finns det många företag som arbetar med att bygga och serva biogasanläggningar eller att på olika sätt hjälpa biogasproducenter runt om i världen. Lunds och Skånes satsning på biogas stärker företagens hemmamarknad och bidrar till att skapa nya arbetstillfällen.

Enligt en rapport från Region Skåne kan det skapas 3000 nya jobb i Skåne om vi uppnår målen i Skånes färdplan för biogas. En stor del av de arbetena kommer att hamna i Lund.

– Jag är glad över satsningarna på biogas i Lund eftersom de både är klimatsmarta och ger nya lokala arbetstillfällen. I Lund finns flera kunskapsintensiva företag i olika storlekar och dessutom Sveriges största leverantör av biogasanläggningar, säger Mats Helmfrid, kommunstyrelsens ordförande i Lund.

Konferensen kommer att vara en mötesplats för näringsliv, politiker och andra som är intresserade av att skapa nya arbeten för ett hållbart samhälle. Dessutom kommer en plan på en ny biogassatsning i Lund att presenteras av VA Syd och ESS.

– Jobben skapar inte sig själv utan vi måste se till att våra mål och ambitioner inte bara är vackra ord utan att de möter behoven hos företagen. Därför anordnar vi den här konferensen, förklarar Markus Paulsson, biogascoach i Lunds kommun.

Konferensen börjar 9.00 den 16 januari på AF-borgen, Sandgatan 2, Lund. Planerna för den nya biogassatsningen i Lund presenteras på konferensen klockan 11.30. Efter den avslutande diskussionen, klockan 12.20, är det möjligt att ställa frågor direkt till presentatörerna.

För mer information eller ytterligare kommentarer, kontakta:

www.lund.se/biogaskonferens

Mats Helmfrid, kommunstyrelsens ordförande, 046–35 69 51