Avvecklingen av AstraZeneca R&D - ett hårt slag för Lund och regionen

AstraZenecas besked idag, tisdagen den 2 mars 2010, att läkemedelsföretaget kommer att avveckla sin verksamhet i Lund, har tagits emot med bestörtning och har skapat stor förstämning inom Lunds kommun.

- Beskedet om att AstraZeneca R&D Lund kommer att avvecklas, är ett stort slag för Lund och för regionen. Det är riktigt bekymmersamt och mycket tråkigt. AstraZeneca R&D, som är ett av de största företagen i vår kommun, spelar en viktig roll i Lund, säger Mats Helmfrid (M), kommunstyrelsens ordförande.

- Vi känner starkt för AstraZeneca R&Ds medarbetare i Lund. För Lunds kommun handlar det nu först och främst om att undersöka vad vi ifrån kommunens sida kan göra för de cirka 900 medarbetare som drabbas.

- Vi kommer omgående att tillsätta en gruppering inom Lunds kommun som får till uppgift att arbeta med att se över vilka åtgärder vi ifrån kommunen kan vidta.

För ytterligare kommentarer, kontakta:

Mats Helmfrid (M), kommunstyrelsens ordförande, tfn: 0707 – 34 77 67