Avsiktsförklaring för en framtida affärs- och medborgarplats

Avsiktsförklaring för en framtida affärs- och medborgarplats

Ett förslag till att bilda en lokal affärs- och medborgarplats (AMP) i Lund. Det har kommunkontoret nu fått i uppdrag att ta fram av kommunstyrelsen. Det primära syftet med en AMP-modell är att skapa säkra och attraktiva miljöer och på så sätt göra Lund till en än mer attraktiv kommun.

Det offentliga rummet har en viktig roll som demokratisk arena och ska erbjuda något för alla oavsett ålder, kön, etnicitet, socioekonomisk tillhörighet och funktionsvariationer.

– Knut den Stores torg är det första både lundabor och besökare möter när de kliver av tåget vid Lund C. Idag är det en plats de allra flesta bara passerar förbi snabbt eftersom det upplevs som allt annat än tryggt och mysigt. Genom att kommunen, som bara äger en liten del av torget, samverkar med fastighetsägare och handlare kan vi skapa ett attraktivt torg med allt ifrån grönska och aktiviteter till uteserveringar. Förslaget är helt i linje med vad vår lokala trygghetskommission föreslagit och erfarenheterna från Uppsala är goda, säger Philip Sandberg (L), kommunstyrelsens ordförande i Lunds kommun.

AMP-modellens huvudsakliga syfte är att skapa säkra och attraktiva miljöer. Modellen bygger på att de aktörer som verkar på en plats går samman i en gemensam organisation, en lokal AMP, med syfte att platsen som man valt att samarbeta kring ska utvecklas i positiv riktning. Ett AMP-samarbete är i linje med kommunfullmäktiges mål att Lunds kommun ska vara en attraktiv plats att leva och bo på.

– Det är människorna och näringsidkarna som utgör staden. Därför är det extra viktigt att vi som kommun aktivt jobbar för jämlika, trygga och tillgängliga platser, som kan användas över hela dygnet och året. Nu ska kommunkontoret ta fram ett förslag för bildande av en lokal affärs- och medborgarplats, säger Christoffer Nilsson, kommundirektör i Lunds kommun.

För mer information, vänligen kontakta:

Philip Sandberg (L), kommunstyrelsens ordförande i Lunds kommun, e-post: philip.sandberg@lund.se, telefon: 0721-940 553

Christoffer Nilsson, kommundirektör i Lunds kommun, e-post: christoffer.nilsson@lund.se, telefon: 0722-23 11 41