Akademiska Föreningen beviljas ekonomistiskt stöd

Akademiska Föreningen beviljas ekonomistiskt stöd

Akademiska Föreningen (AF) och dess verksamheter har stora ekonomiska utmaningar på grund av begränsningar av verksamheter som pandemin medfört. Lunds kommunstyrelse har beviljat Akademiska Föreningen ekonomiskt stöd om 500 000 kronor.

– Pandemin har drabbat hela samhället. Universitetet och studenterna är en självklar och viktig del av Lunds kommun som plats. Vi ser det då som viktigt och angeläget att i en sådan här svår kris göra vad vi kan för att bidra till att främja AF:s verksamhet, säger Fredrik Ljunghill (M), kommunalråd med samordningsansvar för studentfrågor.

AF är en ideell förening av och för studenter med syftet att samla och bredda kultur- och föreningslivet vid Lunds universitet. AF och dess utskott har ställt in och ställt om sin verksamhet under pandemin. Det har lett till minskade intäkter. Färre studenter i Lund har vidare inneburit minskat antal medlemmar, vilket också minskat intäkter för föreningen.

– AF utgör i mångt och mycket hjärtat av Lunds studentliv. Genom olika samarbeten med universitetet, men också riktade ekonomiska insatser, vill Lunds kommun bidra till en levande studentstad - även efter pandemin, säger Christoffer Nilsson, kommundirektör i Lunds kommun.

Finansieringen till AF kommer att ske via kommunstyrelsens reserverade medel för coronapandemin.

För mer information, vänligen kontakta:

Fredrik Ljunghill (M), kommunalråd med samordningsansvar för studentfrågor, e-post: fredrik.ljunghill@lund.se, telefon: 0709-43 28 00

Christoffer Nilsson, kommundirektör, e-post: christoffer.nilsson@lund.se, telefon: 0722-23 11 41