2014 års näringslivspriser i Lund har delats ut

2014 års näringslivspriser i Lund har delats ut

En driver framgångsrikt familjeföretag, en annan satsar på premiumupplevelser medan en tredje vågade släppa en trygg anställning och satsa fullt ut på eget. I dag prisades de alla för sitt företagande i Lund.
- Det gläder mig att vi som vanligt även i år har mycket värdiga pristagare. De är alla goda förebilder och inspiratörer för andra företagare och tillsammans visar de bredden i Lunds näringsliv, säger Anders Almgren (S), kommunstyrelsens ordförande.

ÅRETS FÖRETAGARE I LUND 2014

Vinnare: Elektroingenjören Herman Lindborg, tillsammans med sina två söner Mats och Thomas.

Motivering: Pristagarna har genom 20 års utvecklande familjesamarbete byggt upp det framgångsrika ventilationsföretaget Lindinvent AB i Lund. Med en hög innovationsgrad och egenutvecklade produkter som behovsstyr ventilation, klimat och ljus har de tre entreprenörerna, tillsammans med sina uppskattade medarbetare, lyckats väl på en konkurrensutsatt marknad. Företaget har nu ca 40 anställda och omsätter ca 100 miljoner kronor med god lönsamhet.

Vad betyder utmärkelsen för er, Herman Lindborg?
- Det är givetvis mycket positivt att vi har fått utmärkelsen. Jag tror att våra viktiga beställare inom Lund såsom Akademiska Hus, Lunds Kommun med flera delar den glädjen med oss. Vi kan hoppas att alla våra beställare runt om landet och i Norge också får dela det med oss.

ÅRETS LUNDAKÖPMAN 2014

Vinnare: Fredrik Lundegård och Marcus Nyberg på Mat o Destillat

Motivering: På drygt tre år har två unika förmågor, Fredrik och Marcus, genom gedigen yrkeskunskap och fint hantverk, skapat ett av Lunds populäraste vattenhål för finsmakare som vill ha en riktig ”premiumupplevelse” (…) Servicen skulle man kunna beteckna som så bra, att om någon inte uppskattar dessa proffs är rådet; försök hitta något bättre någon annan stans.
Restaurangen ligger på klassisk historisk mark med vingslag av bakverk och kända
lundaprofilers historier. Miljön kan även benämnas som beläst. Allt andas genuinitet,
och hållbarhet som avspeglar en trygg och riktigt Lundensisk miljö.

Vad betyder priset för er?

- Det är en enormt stor ära för oss att få det här priset. Det blir alltid en stor boost med sådant här, och det kickar säkert igång andra saker som man inte känner till idag - som att fortsätta utveckla vårt cateringkoncept till exempel. Konkurrensen på restaurangfronten har blivit större i Lund där utbudet har utvecklats mycket på sistone, vilket vi tycker är jättekul och drivande. Vi fortsätter att försöka leverera en premiumupplevelse med hjälp av hantverk i kök, matsal och bar eller kanske i en festsal, säger Fredrik Lundegård.

ÅRETS NYFÖRETAGARE I LUND 2014

Vinnare: Max Schori

Motivering: Max Schori har vågat ta steget från en trygg anställning till ett eget framgångsrikt företagande och entreprenörskap i en kunskapsintensiv bransch med stora utmaningar. Genom att hjälpa uppdragsgivarna att bättre förstå sina målgrupper bidrar han och hans företag Position Research & Consulting AB aktivt till ett vassare utbud av produkter, tjänster och service i företag, organisationer och offentlig sektor.

Hur känns det att bli årets nyföretagare i Lund?

- Det känns inspirerande för framtiden att få den här utmärkelsen även tidigt i mitt egenföretagande. Jag hoppas också kunna inspirera andra att ta steget och starta eget. Det kan handla om människor som i dag har en fast anställning och som känner att det finns hjälp, råd och verktyg att få här i Lund, säger Max Schori.

Fakta Lunds näringslivspriser

• Årets Företagare utses av Företagarna Lund. Priset delades ut av Magnus Elmquist, ledamot i Företagarna Lund.
  • Årets Lundaköpman utses av Handelsföreningen i Lund. Priset delades ut av Mai von Gegerfelt, ordförande Handelsföreningen.
  • Årets Nyföretagare utses av stiftelsen Lunds NyföretagarCentrum, LNC. Priset delades ut av Gabriel Olsson, vd Lunds NyföretagarCentrum.

Bilder:
Fler bilder på pristagarna finns på Mynewsdesk. Fotograf:Peter Brinch.

Kontakt:
Per Persson, näringslivschef Lunds kommun, 046- 35 70 73, per.persson@lund.se
Michaela Tellenmark, näringslivsutvecklare, 046- 35 59 13, 0709- 43 29 66, michaela.tellenmark@lund.se

Magnus Elmquist, Företagarna Lund, 070-388 09 77, magnus.x.elmquist@seb.se
Gabriel Olsson, vd Lunds NyföretagarCentrum, 046-286 88 05, gabriel.olsson@Lnc.ideon.se
Mai von Gegerfeldt, ordförande Handelsföreningen Lund, 0708-98 31 68, jaegerfeldts1@gmail.com