Gå direkt till innehåll
De nya skyltarna i Rydes undergång kommer hälsa välkomna och guida besökare vidare

Pressmeddelande -

Welcome to Lund City - nya skyltar lyfter Rydes undergång och visar vägen mot stadskärnan inför Kulturnatten.

Tunneln under spåren vid Lund C, som brukar kallas Rydes undergång, ses av många lundabor som en tråkig och sliten miljö. När besökare till Lund kommer ner i tunneln har de svårt att hitta vägen till stadskärnan, universitetet, eller stadens kulturinstitutioner. Nu ska Lund Citysamverkan, i dialog med Trafikverket, sätta upp tre stora skyltar med budskapet Welcome to Lund City, skyltar som visar vägen upp ur tunneln och mot stadens besöksmål. Skyltarna monteras upp inför Kulturnatten.

- Skyltarna Welcome to Lund City blir ett lyft för en av Lunds tråkigaste miljöer. Hela stationsområdet kommer utvecklas på sikt men det är fint med insatser som gör platsen mer attraktiv redan nu, säger Anders Almgren(S), kommunstyrelsens ordförande.

- Det här initiativet från Citysamverkan gör att besökare till vår stad blir välkomnade på ett fint sätt direkt vid stationen, och att det blir lättare att hitta till stadskärnan och vidare inom Lund, menar Rasmus Törnblom(M), kommunstyrelsens vice ordförande.

- Vi arbetar mycket med långsiktiga strategier för att stärka Lund City, men även med konkreta snabba insatser som i detta fall med välkomnande skyltar på stationen, säger Gunilla Kronvall, verksamhetsledare på Lund Citysamverkan.
- Jag själv är uppvuxen i Lund och har nog alltid velat göra något som lyfter Rydes, säger Gunilla.

Lund Citysamverkan har sin lokal på Västra Mårtensgatan 12, i en tidigare butikslokal med stora öppna fönster mot stadslivet. Verksamheten har samarbete och dialog med handel, fastighetsägare och kommun för att stärka Lunds stadskärna.

På Kulturnatten har Lund Citysamverkan öppet hus kl.16–19 för att ta emot lundabor och besökare som vill ställa frågor eller diskutera stadskärnan.

Regioner

Lund Citysamverkan samlar fastighetsägare, handel och kommun kring ett långsiktigt och hållbart utvecklingsarbete för en än mer levande och attraktiv stadskärna.

Lund city är en öppen, hjärtlig och innovativ plats där hela världen tycker om att mötas.

Gunilla Kronvall

Presskontakt Verksamhetsledare Cityutveckling +46766477700

Citysamverkan är en samverkansorganisation mellan tre parter: Fastighetsägarna Lund City, Handelsföreningen Lund och Lunds kommun, vars syfte är att stärka Lund City. Vårt arbete handlar om att samla aktörer kring ett långsiktigt och hållbart utvecklingsarbete för en än mer levande och attraktiv stadskärna.

Lund Citysamverkan

Västra Mårtensgatan 12