Henrik Vuorinen, vd Luleå Hamn

Statsministern prioriterar Luleå Hamn under sitt besök i Luleå

Under tisdagen 19 oktober kommer statsminister Stefan Löfven till Luleå Hamn. Bakgrunden är bland annat regeringens miljardsatsning på projekt Malmporten som skapar förutsättningar för att öka Luleå Hamns godskapacitet med 300 procent till 2030.

- Vi bygger en ny hamn för att kunna möta och möjliggöra industrins gröna tillväxt i norr. Här är Malmporten, Sveriges största muddringsprojekt i modern tid, helt avgörande för oss, näringslivet och hela regionens framtid. Många av Norrbottens viktiga varor ska ta sjövägen till världen, säger Henrik Vuorinen, vd på Luleå Hamn.

Vid sitt besök i Luleå Hamn kommer statsminister Stefan Löfven bland annat att bjudas på en tur med hamnens hybriddrivna och isbrytande bogserbåt Vilja för att få ännu bättre inblick i projekt Malmportens genomförande, men även i andra viktiga satsningar som Luleå Hamn står inför. I hamnen anordnas även en pressträff. Statsminister Stefan Löfven kommer under tisdagen även att besöka Boden för att prata om etableringen av det fossilfria stålverket H2 Green Steel.

Källa, statsministerns program:

Om projekt Malmporten:

Malmporten är Sveriges största muddringsprojekt i modern tid. Fokus och syfte med projektet är att fördjupa farlederna in till Luleå Hamn så att hamnen kan ta emot större, fullt lastade fartyg. Det är en långsiktig insats som ökar hamnens godskapacitet, samtidigt som sjötransporternas bränsleförbrukning, miljöutsläpp och fraktkostnader minskar med upp till 40 procent inom respektive område. Projektet genomförs i samarbete mellan Luleå Hamn, Luleå kommun, Sjöfartsverket och Trafikverket och ryms inom visionen om ett klimatneutralt Sverige 2045.

Anders Dahl

Presskontakt Verkställande direktör 076-136 55 60
    Linda Wikman

Presskontakt Projektledare, projekt Malmporten 070- 263 3375
    Linnea Lindberg

Presskontakt Presskontakt/kommunikatör 076-118 44 93

Välkommen till Luleå Hamn AB!

Luleå Hamn är Luleås och regionens hållbara transportnav och länk till världen. Vi är en stolt samhällsbyggare och en viktig möjliggörare för näringslivet och tillväxten i norr.

Luleå Hamn AB

Strömörvägen 9