Gå direkt till innehåll
Luleå Hamns vd om regerings beslut: ”Vi kommer vara en helt ny hamn om bara några år”

Pressmeddelande -

Idag fattar regeringen beslut om att arbetet med projekt Malmporten kan starta. Det innebär ett slutgiltigt klartecken för en miljardsatsning på en utbyggd hamn i Luleå med djupare farleder och kraftigt stärkt godskapacitet.

”En tidig julklapp och ett otroligt glädjande besked från regeringen som visar hur viktigt det här är även på nationell nivå. Malmporten är en avgörande satsning för norra Sveriges industri- och samhällsutveckling. Vi kommer vara en helt ny hamn om bara några år”, säger Henrik Vuorinen, vd Luleå Hamn.

Planeringen av projekt Malmporten har pågått i flera år och beslutet är väntat. Regeringens besked innebär att Sjöfartsverkets muddringsarbete får klartecken att starta.

I projektet ska Luleås hamn och farleder muddras och fördjupas. Dessutom anläggs en ny djuphamn, ny infrastruktur och 75 hektar helt nya landytor för kommande industrisatsningar samt lagring och hantering av gods till och från hamnen.

När projektet är klart kommer Luleå hamn kunna ta emot större, fullt lastade fartyg och frakta tre gånger så mycket gods jämfört med idag, vilket kommer behövas för att möta norra Sveriges industritillväxt. Djupare farleder och hamn kommer även bidra till effektivare sjötransporter med kraftigt minskad miljöpåverkan.

Muddringen av farleder, hamnområde och ny djuphamn i Luleå startar 2024. Projektet beräknas vara klart 2027/2028.

/Slut/

Kontakter:

Henrik Vuorinen, vd Luleå Hamn AB

henrik.vuorinen@portlulea.com

Linda Wikman, projektledare Malmporten, Luleå Hamn

linda.wikman@portlulea.com

Om projektets ekonomi och finansiering:

Projekt Malmporten är enligt kalkylerna en ekonomiskt lönsam investering för samhället. Den totala samhällsnyttan visar att en satsad krona i projektet ger nästan två kronor tillbaka (1,72 i nettonuvärdeskvot, NNK). Genom att effektivisera sjötransporterna och stärka Luleå Hamns godskapacitet kan projektet trygga exporter till ett värde av mer än 15 miljarder kronor årligen. Malmporten beräknas kosta cirka 2,7 miljarder kronor, där staten genom Trafikverket och Sjöfartsverket svarar för cirka 1,3 miljarder kronor och Luleå hamn står för 1,3 miljarder kronor. Luleå kommun har gått i borgen för Luleå hamn.

Om projektets utförande:

Malmporten genomförs i samarbete mellan Luleå Hamn, Luleå kommun, Sjöfartsverket och Trafikverket. Sjöfartsverket ansvarar för alla åtgärder i Luleås farleder, medan Luleå Hamn ansvarar för anläggandet av den nya djuphamnen. All muddring inom projektet genomförs av Sjöfartsverket. Malmporten finns med i Trafikverkets förslag till nationell plan 2022–2033.

Anders Dahl

Presskontakt Verkställande direktör 076-136 55 60
Linda Wikman

Presskontakt Projektledare, projekt Malmporten 070- 263 3375
Linnea Lindberg

Presskontakt Presskontakt/kommunikatör 076-118 44 93

Välkommen till Luleå Hamn AB!

Luleå Hamn är Luleås och regionens hållbara transportnav och länk till världen. Vi är en stolt samhällsbyggare och en viktig möjliggörare för näringslivet och tillväxten i norr.

Luleå Hamn AB

Strömörvägen 9