Way Out West-klubbarna fylls på

Sportklädsel rekommenderas, med svettpannband. Vi glädjesvettas redan nu när vi sitter och fyller upp klubbarna på Way Out West med akt efter akt. Lyssna bara på "Well f you then" (ska nog inte skriva ut f-ordet, spamfiltren nu för tiden är ju sjukt väluppfostrade) med Dark Meat. Vilket jäkla blås- och gitarriff de fått till! Och triolerna mot slutet av låten, love 'em. Vi ses på dansgolvet, lätt! (du kan lyssna på alla dessa artister på www.wayoutwest.se/klara-artister) DARK MEAT Dark Meat är tokiga. Helt jävla tokiga. Bandet är från Athens (Georgia, USA) och består av 17 personer. Eller 18. Fast på scen kan de vara uppemot 30 personer. Ingen vet nog riktigt hur många de är, men alla är lika galna. Ansiktsmålningar, konfetti och glowsticks är obligatoriska redskap under de kaotiska spelningarna där publiken är minst lika delaktig som bandet. Musikaliskt sett utgår Dark Meat från en bluesig, psykedelisk rock. Lägg sedan på minst 17 personer på varsitt instrument och du får en helt unik upplevelse med låtar som spretar åt alla olika håll, tar oväntade vändningar men som ändå känns enhetliga. HEMSIDOR www.myspace.com/darkmeats www.wayoutwest.se/dark-meat DENGUE FEVER Glöm kärlsprängda ögon, ledsmärtor och feber – det är inte sjukdomen vi snackar om. Det är rockbandet Dengue Fever. Inspirerade av kambodjansk 60-talspop och etiopisk jazz med en sångerska som nästan uteslutande sjunger på khmer är det lätt att tro att man befinner sig i en rickshaw på en liten gata i Asien. De skiftar lika lätt mellan enstämmigt och flerstämmigt som de pendlar mellan traditionell pop till nästan hiphop-liknande beats. De asiatiska elementen hänger dock alltid kvar och bidrar till en rogivande men samtidigt euforisk stämning. Sångerskan Chhom Nimol kommer från en framgångsrik musikalisk familj som var Kambodja motsvarighet till Jackson Five. Bandet påstår själva att hon flera gånger har uppträtt för den kambodjanska kungafamiljen. HEMSIDOR www.myspace.com/denguefevermusic www.wayoutwest.se/dengue-fever YACHT Jona Bechtolt alias Yacht är en 28 årig amerikan (Portland, Oregon) med ett förflutet som trummis och programmerare. Som tonåring statade han ett punkband med sin bror och hoppade av skolan för att turnera med bandet. I slutet av 90-talet började ha bege sig åt det elektroniska hållet och har producerat plattor åt bl.a. The Blow och Devendra Banhart. Sedan 2003 är det dock soloprojektet Yacht som är prio ett. Med en utpräglad talang att skapa slående beats och en förmåga att blanda genres har Yachts hyllats världen över. VIBE Magazine har kallat honom för indierockens motsvarighet till Timbaland och vi kunde inte ha sagt det bättre själva. HEMSIDOR www.myspace.com/yacht www.teamyacht.com www.wayoutwest.se/yacht THE MAE SHI Tänk dig brittrock på uppåttjack tillsammans med en liten del Refused och en gnutta electronica så har du The Mae Shi. Det här är bandet vars debutalbum innehöll 33 spår med en genomsnittslängd på mindre än 1,5 minut, bandet som utan bokningsbolag gjorde en turné med 32 spelningar på 31 dagar och som sålde mixtapes med deras 1200 favoritlåtar som spelades i ett par sekunder vardera. The Mae Shi experimenterar vilt och följer alltid sina spontana infall, vare sig det innebär inspelningar med trasiga cymbaler eller hemmabyggda keyboards. Varje spelning, varje lyssning, tar dig ut på oupptäckt mark samtidigt som du känner dig helt hemma. HEMSIDOR www.mae-shi.com www.myspace.com/themaeshi www.wayoutwest.se/the-mae-shi THE DODOS Denna San Francisco-duo bildades 2006 men då som gitarristen Meric Longs enmansband Dodobird. Kort därpå träffade dock Meric den experimentella metal trummisen Logan Kroeber och tillsammans utgör de The Dodos. Duon som baserar sin musik mestadels på enbart trummor, gitarr och sång lyckas ändå skapa ett dynamiskt sound. De experimentella trummorna kompletterar och svarar gitarrens plock och melodier som tillsammans med sångarens ärliga röst ger musiken en otrolig rymd som tar deras folkpop till en helt annan nivå. HEMSIDOR www.dodosmusic.net www.myspace.com/thedodos www.wayoutwest.se/the-dodos BILJETTER Biljetter handlas på www.wayoutwest.se/biljetter DIREKTLÄNK FÖR BILJETTKÖP Du kan också köpa biljett på telefon av Tickster på 0771-47 70 70. Biljetter finns även på Bengans i Göteborg och på Pet Sounds, Record Hunter, Sound Pollution och Bengans i Stockholm. Festivalpasset - 1295kr + 30kr serviceavgift 2 dagar på festivalområdet, samt 3 dagars klubbar i mån av plats. Det är 18-årsgräns på klubbarna. Ungdomspasset (under 18 år) - 995kr + 30kr serviceavgift 2 dagar på festivalområdet. Klubbarna ingår inte. Dessa biljetter får endast köpas av de som fyller 18 år efter 9 augusti. Legitimation kommer att kontrolleras när du hämtar ut ditt armband. Endagsbiljetter kommer att släppas senare. Mer information kommer. Det är 13-årsgräns på hela Way Out West. Detta på grund av de riktlinjer om ljudvolymer som Socialstyrelsen beslutat om. REDAN KLARA ARTISTER (på klubb eller på festivalområdet) Grinderman Lightspeed Champion Franz Ferdinand N.E.R.D Sonic Youth Sigur Rós The Sonics The Flaming Lips Håkan Hellström José González The National Iron & Wine Lykke Li Buraka Som Sistema Okkervil River Yeasayer Girl Talk (klubb) Pacific! (klubb) No Age (klubb) Holy F (klubb) Mer intryck? Läs, lyssna och titta på www.wayoutwest.se Lugerinc AB Box 4276 102 66 Stockholm E-post: info@wayoutwest.se Hemsida: www.wayoutwest.se Telefon: +46-(0)8-578 679 00