Vampire Weekend (US)

1 nov – Stockholm, Debaser Slussen Nej, Vampire Weekend är inte ett dödsmetallband, utan namnet på New Yorks nästa stora indiepopunder. Bandnamnet kommer ursprungligen från titeln på en studentfilm som bandets sångare Ezra Koenig spelade in på Columbia University. I korridorerna på detta universitet träffade Koenig tre andra vältaliga och bildade unga män, med vilka han senare bildade bandet som nu bär detta namn. Bandets första spelningar gjordes t.ex. i byggnaden för universitetets litterära sällskap. Storbolagens anbud lät sig inte vänta sedan Vampire Weekend själva gav ut en självbetitlad EP. Följaktligen släpps debutalbumet i januari på kreddiga brittiska bolaget XL (Devendra Banhart, M.I.A., Dizzee Rascal m.fl.). New York Times skrev att "Even without an album, Vampire Weekend have made one of the most impressive debuts of the year." Bandet som redan hunnit agera förband åt Animal Collective har nu en redig Europaturné framför sig. Ezra Koenig levererar med sin ljusa stämma och pricksäkra frasering smått genialiska texter. Formuleringen “But this feels so unnatural, Peter Gabriel too” i låten ”Cape Cod Kwassa Kwassa” är ett exempel som säger mycket om Vampire Weekend. Bandet hymlar inte med sin bildade framtoning. Låtnamn som bygger på en grammatisk konjunktion (”Oxford Comma”), ett arkitektoniskt begrepp (”Mansard Roof”) och en kongolesisk dansrytm (”Cape Cod Kwassa Kwassa”) bekräftar på många sätt den framtoningen. Musiken står på en stadig grund av genialiska popmelodier vilka inte så överraskande för tankarna till New York och framförallt The Strokes. Vampire Weekend är dock lite mjukare och inte fullt så rebelliska som The Strokes. Utöver vackra melodier finns diverse småudda influenser att förhålla sig till. I bandets eklektiska stilblandning märks amerikansk 80-talspop och framförallt äldre afropop som tydliga stöttestenar. Härliga polyrytmiska mönster i gitarr- och trumspel gör att Vampire Weekend inte låter som någon annan indie av idag. Vampire Weekend är bandet vi kommer att dansa till många kvällar i evigheters evighet. Skivorna kommer att sorteras under DJ’ns ”säkra kort”-lista. Vi kommer att önska att Debaser gör oannonserade gig med dem som efterfest till fullsatta Cirkus-spelningar. Nu när de för första gången besöker Stockholm blir det ett bra sätt att sätta termometern i stjärten på indie- och innepacket i vår lika härliga som fördjävliga stad. Bakom skivspelarna denna kväll hittar vi Sverrir Gudnason, normalt hemmahörande på klubben Vänner & Bekanta. Första 25 på plats får dessutom den från tjeckiska pressen fortfarande glödheta vinylsingeln ”Mansard Roof”. Glid in på www.myspace.com/vampireweekend och lyssna in er tills vidare. PRESSKONTAKT Magnus Högmyr, Playground Music 08-615 67 93, magnus@playgroundmusic.com BILJETTINFORMATION 100 spänn. Inget förköp. Först på plats gäller. HEMSIDA www.myspace.com/vampireweekend