THE TINY

23 oktober - Göteborg, Pusterviksbaren/Friday, I´m in Love
31 oktober - Helsingfors, Korjaamo (Vaunuhalli)
27 november - Gävle, Spegeln
5 december - Stockholm, Södra Teatern
11 december - Oslo, Revolver

Sångerskan/pianisten Ellekari Larsson och cellisten Leo Svensson träffades på klubb Kägelbanan i Stockholm vintern 2002. Och blev kära. Även om det tog paret ett halvår innan de vågade spela ihop, så var det då som The Tiny föddes. Så snart The Tiny var ett faktum sålde Ellekari sin lägenhet i Hornstull för att finansiera inspelningen av bandets debutalbum. ("Det kändes som ett självklart beslut(!)") Paret hittade nytt boende i ett hyrt fritidshus utanför stan. Så börjar historien om The Tiny.

Sedan dess har det hänt mycket. För utom egna turnéer, har The Tiny spelat och samarbetat med artister som Ed Harcourt, Martha Wainright, Ane Brun (som de driver skivbolag med) Camera Obscura, Anna Ternheim, Heikki, Magic Numbers och Jarvis Cocker. Ellekaris röst har hörts på skivor med Frida Hyvönen, Primal Scream, Peter Björn & John, Taken By Trees, och nu senast i en duett med Freddie Wadling och Magnus Karlsson på "The Dark Flower". Leos stråkarrangemang och cello- och såg-spel har kunnat höras på skivor med Jenny Wilson, Nicolai Dunger, The Concretes, Blood Music, Peter Morén, Anna Järvinen o.s.v.

Lika självklart som att ge upp sin trygghet och sitt boende för konsten (eller popen) är det kanske att efter två rosade album på eget skivbolag och runt 400 konserter världen över, behövdes en paus. Ellekari säger "Till slut rann bägaren över. Hela livet blev The Tinys logistik. Antingen gör vi slut på bandet eller på oss. Vi hade några spelningar kvar inbokade, varav några i Frankrike på en festival där också Anna Ternheim spelade. Vi började småprata om livet och musiken, och hon var då mitt uppe i att göra sin tredje skiva. Det samtalet slutade med att hon frågade om vi ville spela med henne i stället ett tag. Så nu har vi åkt runt med henne ett år, som hennes band".

Dock började det klia i låtskrivarfingrarna ganska fort, och det kändes roligt att göra musik igen när kraven försvann. Vårt liv är ju musik. Vi kallade in vår vän Johan Berthling som spelat bas med oss genom åren för ett göra-skiva-möte. Vi ville hitta en producent att jobba med, och med låtmaterialet i huvudet plockade vi förutsättningslöst ut några favoritskivor där vi gillade produktionen. Tre skivor hamnade överst på bordet: Beth Gibbons & Rustin Man - Out of Season, Talk Talk - Spirit of Eden och Pj Harvey -To Bring you my Love. En gemensam nämnare på de två första skivorna är Paul Webb. Han producerade Beth Gibbons-skivan och spelade bas i Talk Talk. Vi tänkte att "frågan är ju fri", så vi gav oss helt enkelt ut för att få tag på honom, för att se om han skulle vara intresserad, vilket han till vår stora förvåning var! Vi möttes på halva vägen (Sthlm - London) och spelade in i Kalle Gustafssons (Soundtrack O.O.L.) fantastiska studio i Göteborg. Och här är vi nu, ett år senare, med skivan i hand.

Varsågod: Gravity & Grace.BILJETTERStockholm. 160kr. KÖP BILJETT.
Biljetter säljs via Södra Teaterns Biljettkassa på 08-531 99 490 och www.sodrateatern.com.

För övriga städer, se respektive spelställe.HEMSIDOR www.luger.se/the-tinywww.thetiny.netwww.myspace.com/thetinythetiny KOMMENTERADiskutera nyheten på luger.se