Spelschema klart + sex nya akter till Way Out West

Ja! Så var dagen här, det ni väntat så tålmodigt på; spelschemat för Way Out West 2008.

Spelschema Slottsskogen 8-9 augusti.
www.wayoutwest.se/files/Spelschema-Slottsskogen-2008.pdf

Spelschema klubbarna 7-9 augusti.
www.wayoutwest.se/files/Spelschema-klubbarna-2008.pdf

Lite tråkiga nyheter är att The Juan MacLean har tvingats ställa in alla sina spelningar på grund av personliga skäl. Dock har vi redan hittat ersättare i form av tyska dansduon Booka Shade. Observera också torsdagens klubbande med Pacific och The Touch flyttat från Razzia till Rio Rio. Som ni även märker har José Gonzalez bytt dag till lördagen.

Vi har även glada nyheter i form av att Frida Hyvönens enda spelning i sommar blir i Slottsskogen och ytterligare fyra nya klubbakter (Nina Ramsby & Ludvig Berghe Trio i Annedalskyrkan kommer att bli himmelskt) är klara.

Nytillskott på Way Out West:
Booka Shade (DE)
Frida Hyvönen
Nina Ramsby & Ludvig Berghe Trio (Klubb)
Les Big Bird (Klubb)
Division of Laura Lee (Klubb)
Kristofer Åström & Rainaways (Klubb)

För övrigt kan vi säga att det endast finns en speltid kvar i Slottsskogen på Linnéscenen på lördagen. Välkomna med bra & kreativa förslag. Den som först kommer med ett förslag som blir verklighet vinner en biljett till wow 2009. Maila ditt förslag på ponny@wayoutwest.se eller tipsa oss via vår myspacesida. Booka Shade (DE) Arno Kammermeier och Walter Merziger är Berlinska dansduon Booka Shade och med klassiska dansdängor som Mandarine Girl, Body Language och In White Rooms erövrade de den softare delen av dansvärlden. Duon driver också det heta bolaget Get Physical, där man har släppt skivor med likasinnade artister som Junior Boys, Lopazz och svenska Tiger Stripes.

”The Sun and Neon Light” heter Booka Shades senaste och tredje album som släpptes strax innan sommaren. Där möts elektroniskt och akustiskt (och Merziger sjunger t.o.m på några spår) och duon bevisar än en gång att elektroniskt inte alls behöver betyda kall och kantig musik. Allt är lika elegant som tidigare och den varierade skivan innehåller både skön disco och mörk, krypande techno.
Frida Hyvönen Hur många gånger Frida Hyvönen jämförts med Laura Nyro i recension efter recension är svårgreppbart vid det här laget. Faktum är att det inte går att dra liknelser mellan den här briljanta cream-of-the-crops piano-och-pop virtuos som är artist ända ut i fingerspetsarna och någon annan. Nej, när det kommer till Frida Hyvönen är hennes musik och spelstil helt och hållet, in på skinnet och i minsta detalj, Frida och bara Frida. Man får inte nog av hennes avskalade och intensiva musik. Det är fullständigt beroendeframkallande på ett nästan maniskt sätt. Pop-recensenten Terry Eriksson har uppmärksammat att man på ett dygn hinner spela Fridas debut ”Until Death Comes” (Licking Fingers/Playground 2005) 48 gånger. Det räcker ändå inte för att mätta det outsinliga begär Hyvönen väcker hos sina lyssnare.

Frida Hyvönen utelämnar inte något i sina nakna, raka, ärliga pianokomponerade låtar. Och det finns nästan inget modigare än att utelämna självcensuren och inget bättre ord som beskriver Hyvönen än just modig.
Fridas kallhamrade piano pockar och lockar. Det är som en kalldusch och ett riktigt bra hångel på en och samma gång. Hyvönen framkallar den sortens längtan som bara uppstår mitt i den allra mörkaste vintern.

På Way Out West kommer det att bjudas på helt nya låtar så missa inte! BILJETTER
DIREKTLÄNK FÖR BILJETTKÖP

Mer information om biljetter på www.wayoutwest.se/biljetter
Du kan också köpa biljett på telefon av Tickster på 0771-47 70 70.

Biljetter säljs även på Bengans i Göteborg och på Pet Sounds, Record Hunter, Sound Pollution och Bengans i Stockholm, samt hos SJ på 0771-75 75 75, www.sj.se eller i närmsta SJ Resebutik.

Festivalpasset: 1295kr + 30kr serviceavgift
2 dagar på festivalområdet, samt 3 dagars klubbar i mån av plats. Det är 18-årsgräns på klubbarna.

Ungdomspasset (under 18 år): 995kr + 30kr serviceavgift
2 dagar på festivalområdet. Klubbarna ingår inte. Dessa biljetter får endast köpas av de som fyller 18 år efter 9 augusti. Legitimation kommer att kontrolleras när du hämtar ut ditt armband.

Fredagsbiljett: 795 sek + 30kr serviceavgift
Fredag på festivalområdet samt tillträde till klubbarna samma kväll i mån av plats. För torsdagens klubbar gäller endast festivalpasset. Det är 18-årsgräns på klubbarna. (Lördagsbiljetterna är slut)

Endagspass (ungdom, under 18 år): 650 sek + 30kr serviceavgift
Fredag eller lördag på festivalområdet. Klubbarna ingår inte. Dessa biljetter får endast köpas av de som fyller 18 år efter 9 augusti. Legitimation kommer att kontrolleras när du hämtar ut ditt armband.

Det är 13-årsgräns på hela Way Out West. Detta på grund av de riktlinjer om ljudvolymer som Socialstyrelsen beslutat om.

REDAN KLARA ARTISTER
Buzzcocks (klubb)
Fanfarlo (klubb)
The High Hats (klubb)