Sigur Rós, José González och Iron & Wine till Way Out West!

Sigur Rós (IS) Sigur Rós har inte släppt nytt material på fyra år, bortsett från släppet av den unisont hyllade samlingsskivan ”Hvarf-Heim” med tillhörande live-dvd. Så när de kommer till Sverige och Way Out West med ett purfärskt album i fickan kommer det att bli något alldeles extra. Den kommande skivan har växt fram i Reykjavik och är nu under inspeling i New York tillsammans med Smashing Pumpkins-producenten Flood. Isländska Sigur Rós bildades 1994 och signades snabbt av det lokalt Sugarcubesägda Smekkleysa. Mellan 1997 och 2005 släppte de fyra skivor som rosats av en enig kritikerkår. Sigur Rós spelar postrock med melodiska, klassiska och experimentella inslag. Bandet är känt för sitt speciella sound och sångaren Jonsís karaktäristiska falsettsång. Sigur Rós är för många synonymt med Island, och det finns anledning till det. Musiken speglar till stor del det som kännetäcknar ön, dess karga och märkliga natur, mystiska landskap och många sägner. Lägg till Jonsís blandning av isländska och hittepåspråk och du har musik som sakta smyger sig på men efter ett tag har dig i ett fast grepp. Magi är nog den närmaste beskrivningen. Bandet gör inte många konserter, men de som görs läggs desto mer energi på. Det som låter finstämt och lugnt på skiva kan få helt nya dimensioner live. Bandet har ofta med sig extra musiker utöver bandets ursprungliga fyra personer och ljudbilden gör sig fetare, råare och mer dramatisk. Sigur Rós har gjort sig kända för att ta ut svängarna på scenen och skapa överväldigande ljudhav ackompanjerade med projektioner och ljuseffekter. Någon beskrev det som en alldeles egen, öronbedövande vacker och intensiv värld. Island på en scen i Göteborg kan bli en historisk upplevelse. www.myspace.com/sigurros José González (S) José har svept in världen i sitt nylonsträngande spanskosande Nick Drakeska geni sedan 2003 nu och han är lika uppskattad utomlands som på hemmaplan, på skiva som live. Och det är inte svårt att förstå. José Gonzáles har skapat sig ett säreget avtryck bland dussinartister med den enormt genomarbetade och besjälade musik han skriver. Du har väl hört hans version av Massive Attacks ”Teardrop”? Och visst har du hans förra album ”Veneer” med den helt själakramande fantastiska ”Crosses”? José har nu tågat in igen med sin senaste och andra skiva ”In Our Nature”. Med sitt stora allvar, sin lågmälda, varma röst och tillsynes oändliga musikaliska begåvning tågar en av Sveriges allra mest inspirerade artister in på sommarscenen i Slottsskogen. www.myspace.com/josegonzalez Iron & Wine (US) Vart ska det här sluta? Iron & Wine, aka Sam Beam, har för varje album blivit ett mer organiskt och orkestrerat band. Från den nakna, försiktiga debuten "The Creek Drank the Cradle", via den aningen mer utsmyckade "Our Endless Numbered Days" och vidare till det underbara samarbetet med Calexico på "In the Reins" har nu den gode Beam skapat sitt allra finaste verk hittills. Och det vill inte säga lite när man pratar om den här artisten! "The Shepherd's Dog" är ett ambitiöst album, men det fortsätter ändå på välkända marker. För trots att det spretar åt diverse håll - dub, blues, folk och även lite afrikanska tongångar - kan man aldrig gå miste på vilken artist man lyssnar på . Kärnan är alltid Beams väna, nästan viskande röst, gitarr och låtskrivande, och efter en genomlyssning sitter man med etta melankoliskt leende på läpparna efter den avslutande känslosamma valsen "Flightless Bird, American Mouth". Iron & Wine förgyller Way Out West i augusti och det kommer bli bra, riktigt jävla bra. www.myspace.com/ironandwine 8-9 augusti 2008 ses vi i Slottsskogen, Göteborg 7-9 augusti 2008 håller vi igång på klubbar runtom i Göteborg Redan klara artister som kommer att spela (på klubb eller på festivalområdet) är: N.E.R.D (US) Håkan Hellström (S) Buraka Som Sistema (PT) Okkervil River (US) Yeasayer (US Biljetter samt fler artister ämnas släppas inom kort, håll utkik! www.wayoutwest.se