Ratatat (US) till Borlänge och Malmö

25 juni - Peace & Love, Borlänge
26 juni - Debaser, Malmö

Ibland är de ute och turnérar med Björk, Daft Punk, The Killers & Franz Ferdinand, och ibland spelas deras musik av största fanset Marc Jacobs på modevisningar världen runt. Deras musik är dramatisk, gråtfärdig och alldeles underbar.

Ratatat kommer från Brooklyn, New York och kallade sig från början Cherry. Ratatat består av Evan Mast och Mike Stroud. Mast driver även det elektroniska bolaget Audio Dregs. Ratatats samarbete började med att Evan jobbade fram sång och beats som han skickade till gitarristen Mike medans han var på turné med Ben Kweller eller Dashboard Confessional. Samarbetet började 2001 men det var först 2003 som det satte igång ordentligt, då spelade de även sitt första gig och i september samma år bytte de namn till just Ratatat för att i november släppa sin första singel på Audio Dregs. 2004 kom duons självbetitlade platta som släpptes på XL Records. Då hade de redan spelat tillsammans med Franz Ferdinand, Interpol och Battles. Efter skivsläppet bokades datum med andra betydelsefulla band som !!!, Electrelane och Tortoise. 2006 släpptes "Classics" och ett egetsläppt remixalbum. Tredje albumet "LP3" släpptes i juli 2008.