Phoenix (FR) - välbeställt och bohemiskt på samma gång

PHOENIX FR

7 november - Stockholm, Debaser Medis
8 november - Göteborg, Brew House

Phoenix sammanfattar galant allt det vi alltid gillat med fransk pop utan att spela alltför mycket på gammal chansón eller Serge Gainsbourg. Kontemporär pop från Paris anspelar ofta på det urbana, gärna med konstnärsnickningar och kontraster - det är välbeställt och bohemiskt på samma gång, dumbusigt och intellektuellt, uttrycksfullt som en roman och lättsamt som en dag vid poolen. Pop som är lättsmält och bildad på samma gång. Musiken är fluffig, somrig och tokcatchy, men döljer inte att den är konstruerad på ett sofistikerat, medvetet sätt. I Phoenix är musik och musikanter spegelbilder av varandra: märkesskjortor med smakfullt placerade vinfläckar, bångstyriga men genomtänkta frisyrer på orakade Montparnasse-snyggingar som är ihop med filmregissörer och kan säga spetsfundiga saker om modern konst.

Ni fattar. Det låter som klyschor...och är väl precis det. Men Phoenix gör det så oemotståndligt. De står som ikoner för frankofilen i oss alla, den längtande metropolit som när våta drömmar om att glida fram på en Vespa med en Bulgakovroman i fickan till ljudet av en rytmisk, historisk storstad. Efter genombrottshiten "Everything is everything" (ni vet, låten med staccatoriffande vers och smältande refräng som ALLA gillar överallt i hela världen) och bidrag till den famösa Sofia Coppolas vördade filmer "Lost In Translation" och "Marie Atoinette", blev Phoenix superstjärnor på en väldigt bekväm nivå. Tillräckligt kända för att få gratisbubbel på gallerier men tillräckligt okända för att kunna säga punkiga, skivbolagstrotsiga grejer om hur glada de blev över att nya skivan "Wolfgang Amadeus Phoenix" (albumtiteln, liksom titeln på singeln "Lisztmania" får minst tio poäng) läckte ut tre månader innan release.

Phoenix är tillräckligt aparta för att vi ska kunna ha dem för oss själva - känna att de är VÅRA - och tillräckligt poppis för att reklamradion då och då spelar en Phoenixlåt istället för den där bedrövliga schlagern. När de ställer sig på Cirkus scen i november blir det som en solvarm Parisresa med klubbkväll och barhäng utan att du ska behöva sitta på ett klimatförpestande flyg först. Packat och klart!

BILJETTER

Stockholm. 230kr + serviceavgift. Släpps imorgon 18 juni.
Lugerbiljetter säljs på www.luger.se/biljetter.
Biljetterna säljs även på Pet Sounds, Record Hunter och Sound Pollution.

Göteborg. Se spelställe för information.

HEMSIDOR

www.luger.se/phoenix