Nouvelle Vague (FR) - Karismatisk bossanovapop

9 april - Oslo, Rockefeller 10 april - Malmö, KB 11 april - Stockholm, Nalen 12 april - Göteborg, Storan 13 april - Köpenhamn, Vega Som franska stjärnskottet Nouvelle Vagues namn förtäljer har de burit med sig en ny våg. De skapade med sina svala, kitchiga bossanovapoppiga covers av sena 70- och 80-talets bästa, men inte sällan bortglömda låtar en ny trend och tog på samma gång världen med storm. 2005 släppte de hyllade, självbetitlade, skivan som såldes i över 200 000 ex och alla förundrades över hur stilfullt fransoserna arrangerade sin musik och rycktes lätt med i Nouvelle Vagues jazzande cocktailparty-låtar. Vad sägs till exempel om Dead Kennedysdängan ”Too Drunk To Fuck”, sjungen på oemotståndlig bruten engelska med fransk accent av en tillsynes salongsberusad, fransk skönhet med spröd och lekfull röst som genom hela spåret fnissar och drar efter andan medan du hör sorlet från festen hon tycks befinna sig på i bakgrunden? Obetalbart! Under 2006 släppte så Nouvelle Vague skivan ”Bande A Part” och de två hjärnorna bakom bandet, Olivier Libaux och Marc Collin, hade den här gången börjat flörta med karibiska rytmer. Bandets låtar sjungs inte av en och samma utan av flera olika vokalister som alla tillför något speciellt till just den låt de fått i uppgift att sjunga. 2007 sammanställde de ” Nouvelle Vague: Late Night Tales”. ”Late Night Tales” är en serie skivor utgivna av Azuli Records, som uppmanat ett antal artister, dj:s och band att samla ihop sina favoritlåtar, och detta är alltså Nouvelle Vagues bidrag. De medverkar även själva på samlingen med en fantastisk version av Dexys Midnight Runners-klassikern ”Come On Eileen”. Övriga artister på skivan är exempelvis The Special AKA och David Sylvian. HEMSIDA www.nouvellesvagues.com Nouvelle Vague på Luger.se Lugerinc AB Box 4276 102 66 Stockholm E-post: info@luger.se Hemsida: www.luger.se Telefon: +46-(0)8-578 679 00