Nephew DK

20 oktober - Malmö, KB

21 oktober - Stockholm, Debaser Slussen

22 oktober - Göteborg, Trädgår'n

Hur många vågar blanda sitt danska modersmål med defaultspråket för rock (ja, engelska) utan att få det låta konstlat? Eller dåligt? I detta ögonblick så är det svårt att komma upp i mer än tummen på ena handen. Kanske finns det fler men Nephew är ett band som får det att låta naturligt och bekvämt.

Nephew låter strömmarna från Depeche Modes stökigare nittiotalsplattor leva ett liv i samma rum som influenserna från U2 som lite smått smyger fram för att erövra arenorna. Vi svenskar kan nog höra Kent spöka i kulisserna. Det är mörkt och draperat med desperata toner ochI Danmark säljer Nephew skivor som om det vore ransoneringsdags och massorna vill ha mer. Som extra kreddgrädde på moset så har de gjort en fenomenal mix på The Way I Are från Timbalands Shock Value skiva där i princip endast Keri Wilsons sång återstår och deras egna hit Igen & Igen ligger och pumpar i bakgrunden. Slår undan benen på det mesta!

BILJETTER & INFO

Stockholm. (Biljetterna släpps imorrn tors 24 sep. kl 10.00) www.luger.se/biljetter

Malmö. www.kulturbolaget.se

Göteborg. www.pkmusik.se