Municipal Waste (US)

12 feb - Malmö, Debaser Malmö 13 feb - Göteborg, Sticky Fingers 14 feb - Stockholm, Silja Festival/ Close Up-Båten 15 feb - Helsingfors, The Cable Factory / Finnish Metal Expo 16 feb - Köpenhamn, Loppen De föddes år 2000 i kloakerna i Richmond, Virginia, med siktet inställt på att sprida trashen. Municipal Waste gorde sin första spelning på ett ölparty i Richmond på Nyårsafton 2000. De beskylldes för att ha framkallat ett mindre upplopp, och Brendan Trache, Andy Harris, Tony Foresta och Ryan Waste gjorde stor succé. Till följd av detta började kvartetten snabbt att spela på små klubbar; deras våldsamt snabba, råa trash inspirerades av band som DRI, Suicidal Tendencies, Nuclear Assault och Attitude Adjustment. De tog steget ut på vägarna från det smutsiga bunkerliknande garaget bakom Ryans hus (där han brukade ordna punk- och metalspelningar) och 2001-2002 turnerade Municipal Waste oavbrutet i USA och Mexico. Bandet släppte också två splitskivor - en sjutummare med Bad Acid Trip, den andra en tolva med Crucial Unit. De fick också med låtar på ett flertal samlingar. En medlem byttes ut 2002 när Brendan Trache slutade och ersattes av Brandon Ferrell i tid för spiltskivan Tango And Thrash, innan Municipal Waste släppte ”Waste Em All” på 6 Weeks Records. Snabba, våldsamma och lustiga - Municipal Wastes superkorta låtar är minnsevärda hymner till postapokalyptiska mutanter, bärs, trashmetal…eller, faktiskt allt detta i samma låt. Bandets engagemang för sin konst är på dödligt allvar, fast de är inte rädda för att återinföra humor i hardcoren. De slänger ur sig låtar med titlar som ”Thrashing Is My Business And Business Is Good”, ”Thrash? Don't Mind If I Do and Drunk As Shit” (såväl som en split-EP där alla låtar var baserade på filmer med Kurt Russell), och detta har gjort att Municipal Waste är det främsta trashbandet när det är fest. Efter ”Waste Em All”, hoppade både Andy och Brandon av bandet och ersattes av trummisen Dave Witte och basisten LandPhil. Genom att turnerare oavbrutet och få ett tumultartat rykte var Municipal Waste vid den här tiden etablerade som frontfigurer för en snabbt växande scen med band som återupplivade andan från 80-talets crossover-scen. 2005 skrev Municipal Waste kontrakt med Earache Records och spelade in albumet ”Hazardous Mutation” som innehöll två minuter långa underverk som den mäktiga ”Terror Shark”, ”The Thrashing of the Christ” och ”Bangover”. 2006 spelade Municipal Waste in en video till ”Unleash the Bastards”, både i en blodig och en mindre blodig version. Municipal Waste hade redan lyckats sprida sin thrash på andra sidan havet och blev favoriter på BBC Radio 1:a program Lock-Up och Rock Show. De har en publik över hela världen tack vare sitt hårda turnerande och sinnessjuka livespelningar. 2006 spelade Municipal Waste över hela Europa och härjade i Australien, från kust till kust. De spelade även på de aktade festivalerna i Reading och Leeds och gav sig ut på sin största USA-turné hittills, med Gwar. 2007 turnerade Municipal Waste med Destruction och Suicidal Tendencies i USA och gick in i studion med producenten Zeuss för att spela in sitt nästa trash-mästerverk - ”The Art of Partying”. I februari kommer bandet till Europa igen! BILJETTINFORMATION Se www.luger.se HEMSIDA www.facethewaste.com Lugerinc AB Box 4276 102 66 Stockholm E-post: info@luger.se Hemsida: www.luger.se Telefon: +46-(0)8-578 679 00