Mogwai (UK) till Sverige

Mogwai (UK)
3 november - Lund, Mejeriet
4 november - Stockholm, Cirkus

Evigt oberäkneliga, evigt upprepande; post-rockande långt innan den insnärjande kvasigenren stadfästes och begränsade uttrycket för musiker med visioner; fullkomligt ointresserade av förväntningar och krav; multiinstrumentalister utan tramsiga proggambitioner; kraut, pop, noise, rock, hårdrock, electronica...

Där har ni det. Adejektiv i superlativskrud. Allt det där ovan är tänkt att med svenska ord beskriva skottlands nationalhelgedom Mogwai, deras musik, deras liveshower och deras benägenhet att trilla bortom de ramar som vi ynkliga dödliga vanligtvis använder för att kategorisera konstnärliga uttryck. För det kanske är i sådana termer vi ska tala när vi talar om Mogwai? Konst, liksom. Konst i dess oprövade och dynamiska mening, utan pretentioner, utan bekräftelsebehov, med kepa och t-shirt snarare än polotröja och brillor.

Ni som lyssnar regelbundet på trettonåringen Mogwai förstår hur vi tänker. För er som inte hört dem förut tar vi en billig utväg och sammanfattar sex (snart sju - ny platta, The Hawk Is Howling, i september -08!) oförklarliga album med en ringa, inkorrekt fingervisning om var hän det barkar genom att namedroppa Godspeed You Black Emperor, Kraftwerk, John Carpenter, King Crimson, Sigur Rós, Boards Of Canada och några blöta stänk av fuzzig brittisk indie. Lite så tänker vi.

Det är nämligen det faktum att vi i östra Svealand och södra Götaland bjuds på concerto quattro stagioni de luxe med extra allt i november vi vill prata om. För det blir ingen lek. Sa ni att Mogwai var ledsna och deppiga? Mogwais konserter har crescendoartade klimax som blir något slags transliknande, intensivt euforiskt lyckotillstånd och liksom lyfter publiken till ett jubilerande tillstånd. Mogwais konserter borde spelas in och säljas som inspiration för osäkra som alternativ till självhjälps-albinots böcker. Folk skulle sluta röka! Bli rika! Sluta vara höjdrädda! Hela världen skulle kunna botas!

Då så. Då var det klart. Vi ses där.

PRESSKONTAKT
Elin Alvemark, PIAS
elin.alvemark@pias.com 0735320783

BILJETTINFORMATION
DIREKTLÄNK TILL BILJETTKÖP
Stockholm.
Cirkus 08-6601020, www.cirkus.se, Ticnet 077-1707070 www.ticnet.se (Ticnet säljs via alla Ticnet- och ATG-ombud i hela landet).

Lund.
Ticnet 077-1707070 www.ticnet.se (Ticnet säljs via alla Ticnet- och ATG-ombud i hela landet) www.kulturmejeriet.se

HEMSIDA
www.mogwai.co.uk