MAXIMILIAN HECKER (DE)

15 mars – Stockholm, Kägelbanan / Support till Duke Special (IE) Det är lätt att dra förhastade slutsatser när man ser frasen "tysk singer/songwriter" då det rent fördomsmässigt kan tyckas vara lika upphetsande som "Polsk indie" eller "Japansk metal" men Maximilian Hecker är undantaget som bekräftar regeln. På sina första tre släpp hade denna tyska skönsjungande man inte mycket till hjälp i form av andra musiker men nu, på sitt tredje album har han tagit till en hel stråksektion och en rad andra musiker som hjälper honom att fullända hans läppdarrande, rakt-in-i-själen siktande popalster. Och det går bra. Låtarna hamnar precis där de ska i mellangärdet och inte många ögon förblir torra runt denna utpräglat särartade, tyska, gängliga unga herre som ursprungligen kommer från Bayern men som numera är bosatt i Berlin. Hecker är sockrig, söt som synden och lovande poetisk. "I'll Be a Virgin, I'll Be a Mountain" (V2 Records) är en introspektiv skiva sans navelskåderi där Hecker visar sin fulla potential som legat och ruvat på alla hans tidigare släpp. Texterna för tankarna till en ung Bob Dylan och det ljudlandskap som Hecker målar upp andas Sigur Ros lång väg. Kritikerna fullkomligen slänger sig över Hecker som tycks ta all uppståndelse med ro. Även om han tidigare inte nått internationella framgångar i riktigt den utsträckning han förtjänat har han alltid varit ett stort namn i hemlandet men nu tar han steget fram och ställer sig i rampljuset. Live sprakar Hecker av intensitet och suger in sin publik i den vackra, svärmiska och högtidliga värld som är hans. Och det finns inget bättre ställe att vara än insvept i Heckers eftertryckliga singer/songwriter prosa. HEMSIDOR www.maximilianhecker.de www.dukespecial.com AKTUELLT SKIVSLÄPP ”I’ll Be a Virgin, I’ll Be a Mountain” (V2 Records) säljer som smör i solsken i närmaste skivbutik. PRESSKONTAKT Camilla Nordahl, V2 Music Scandinavia 08-440 45 75, Camilla.Nordahl@v2music.com BILJETTINFORMATION Har du inte redan köpt biljett till Duke Special så gör du det genom att klicka här. Södra Teaterns Biljettkassa 08-556 97 230, www.sodrateatern.com samt Sound Pollution och Record Hunter. Lugerinc AB Box 4276 102 66 Stockholm E-post: info@luger.se Hemsida: www.luger.se Telefon: +46-(0)8-578 679 00