Luger och KB presenterar: Bettye LaVette (US)

Bettye LaVette (US) 4 maj Stockholm – Berns 5 maj Malmö - KB Uppvuxen i en familj som drygade ut hushållskassan med att kränga hembränt till de törstigaste i Detroits ruffare kvarter och med ett artistnamn lånat av en lokal groupie är det lätt att förstå att Bettye LaVette inte var någon duvunge när hon som sextonåring upptäcktes av Atlantic. Trots, eller kanske tack vare, detta fick hon tämligen omedelbart viss uppmärksamhet på det tidiga 60-talets gryende soulscen. Flera skivor gavs ut och till synes oändliga turnéer gjordes tvärs över den Amerikanska kontinenten men ändå kom aldrig det där stora genombrottet som hon hoppats och trott på. Bettye kunde bara se på när artister hemifrån som Stevie Wonder och The Temptations slog igenom stort och skapade musikhistoria. Det är i och för sig inget konstigt med detta. Soulhistorien fullkomligen vimlar av förtjusande sångerskor och sångare som i likhet med Bettye har fantastiska röster men som aldrig gör något väsen av sig utanför snävare kretsar. Att Bettye LaVettes musik är ordentligt omfamnad, och att hon själv har blivit i det närmaste ikoniserad, av Northern soul-älskare världen över är ju en självklarhet. Den stora skillnaden med Bettye är att hon aldrig tappade gnistan och lade av. Hon har under fyra decennier spelat in och givit ut sin musik och kvaliteten är rakt igenom häpnadsväckande hög. Detta kanske främst tack vare LaVettes intensiva och nästan raspiga röst. På sin senaste skiva “I’ve got my own hell to raise” som kom förra hösten framför hon låtar skrivna av bland annat Lucinda Williams, Dolly Parton, Sinead O’Connor och Aimee Mann. Resultatet är en platta med lika delar ilsken råhet som återhållen sårbarhet. Att Bettye LaVette åter är ute på turné som denna gång även tar henne till Sverige är ingenting annat än ett smärre mirakel, helt jämförbart med Solomon Burkes comeback för några år sedan. För mer info, pressbilder etc se: www.luger.se www.bettyelavette.com BILJETTINFORMATION Malmö: biljetterna kostar 275 sek + service och säljs from 21/1 via Ticnet 077-1707070 www.ticnet.se (Ticnet säljs via alla Ticnet och ATG-ombud i hela landet) samt sedvanliga lokala förköpsställen. 18 års åldersgräns. Öppet 20.00-03.00 För mer info se: www.kulturbolaget.se Stockholm: biljetterna kostar 270 sek + service och säljs from 20/1 via Chinateatern 08-566 323 50 Ticnet 077-1707070 www.ticnet.se (Ticnet säljs via alla Ticnet och ATG-ombud i hela landet) I Stockholm säljs även biljetter på Pet Sounds, Sound Pollution och Record Hunter. 18 års åldersgräns vid förköp, 20 i dörren. För mer info se: www.berns.se KONTAKT Konsertinformation: Åsa Larsson, Luger 08-578 679 01, asa@luger.se Skivbolag/presskontakt: Christian Östlund, SKIVA 031-70 01 200, christian@skiva.se LUGER PÅMINNER My Latest Novel På turné i februari My Latest Novel är popkvintetten från Glasgow som med briljanta debutsingeln "Sister Sneaker Sister Soul" visade att de förvaltar arvet från sina landsmän i Belle and Sebastian och Arab Strap. Midaircondo "Med bottnar i avantgardistisk ljudkonst, mjuk jazz, skarp electronica och melankolisk pop har de skapat ett litet underverk av varm, kittlande, varsamt sprudlande och fånigt suggestiv musik." GP, som gav skivan betyget 5 av 5. Lugerinc AB Box 4276 102 66 Stockholm E-post: press@luger.se Hemsida: www.luger.se Telefon: +46-(0)8-578 679 00