Luger, Debaser och Brooklyn Brewery presenterar ny konsertsatsning – Brooklyn Sounds!

Att lyfta fram ny talang och främja ett levande musikliv är viktigare än någonsin. Som i ett led i detta presenteras nu Brooklyn Sounds, en konsertserie i två delar med fri entré på Bar Brooklyn i Stockholm som syftar till att tillgängliggöra livemusik och introducera ny internationell talang på den svenska marknaden. Bakom satsningen står konsertarrangören Luger, klubben Debaser och Brooklyn Brewery.

Tillväxten av nya artister är otroligt viktig för det musikaliska ekosystemet och något som vi alltid jobbat med på Debaser och Luger. Brooklyn Sounds blir lite som att hälla på en hel flaska "Blomstra" på systemet för att få det växa lite snabbare och bättre. Vi har jobbat och kurerat ihop ett fint litet program (Brooklyn Sounds) tillsammans med Luger, och med hjälp av vår mångåriga samarbetspartners på Brooklyn Brewery (Brooklyn Sweden etc) har vi fått möjligheten att kunna bjussa våra konsertbesökare på hela den här serien! Det är kultursponsring när den fungerar som bäst, säger Micke Lindevall, Head of Program på Debaser.

Artister kommer att presenteras löpande, och i detta första släpp hittar vi bland annat kanadensiska supertalangen Debby Friday, belgiska noirwave (!)-akten Petite Noir och danska pophoppet eee gee. Tre akter som alla osar framtid och ramar in det projektet står för.

Den röda tråden? Musikaliskt kan Brooklyn Sounds variera en del men det handlar generellt om artister det bubblar om i internationell press, och artister som t.ex har belönats med Pitchforks Best New Music-stämpel, säger Filip Hiltmann, Senior PR & Marketing Manager på Luger.

För att få tillgång till konserterna behövs en kostnadsfri digital biljett som går att hitta via Debasers hemsida i detta nu. Läs mer om akterna nedan.

PETITE NOIR [BE] – 10 OKTOBER, BAR BROOKLYN

Petite Noir är vad Yannick Ilunga kallar sig när han skapar musik. I hans konstnärsskap göms allt från indie till postpunk och afrobeats – allt sömlöst ihopsatt till ett helt eget uttryck som Ilunga själv kallar Noirwave. Ilunga föddes i Belgien till kongolesiska föräldrar men växte upp i Sydafrika och delar idag sin tid mellan London och Paris. Debuten kom 2015, och det dröjde sedan åtta år – tills i år! – innan vi fick ta del av en albumuppföljare. Nämnda uppföljare, MotherFather, landade i april och är ett personligt verk där allt som är Petite Noir verkligen kommer till sin rätt.

DEBBY FRIDAY [CAN] – 9 NOVEMBER, BAR BROOKLYN

Hård och eklektisk klubbmusik med en fäbless för fina melodier. Debby Fridays debutalbum Good Luck som släpptes tidigare i år via anrika Sub Pop var något helt annat, och belönades dessutom alldeles nyss med det kanadensiska albumpriset Polaris Music Prize. 2018 flyttade Friday från Montreal till Vancouver och släppte samtidigt sin första EP, Bitchpunk, som ligger också till grund för den musik hon nu skapar. Om du gillar Santigold, Death Grips, Sevdaliza eller varför inte FKA Twigs så kommer Debby Friday garanterat vara något för dig.

eee gee [DK] – 6 APRIL, BAR BROOKLYN

eee gee heter egentligen Emma Grankvist och är hemmahörande i Danmark. Debutalbumet Winning släpptes i februari förra året och genererade flertalet femstjärniga recensioner i hemlandet, samtidigt som hon under året har gjort flera hyllade spelningar även utomlands – i Sverige senast under Way Out West. eee gees eleganta universum är fyllt av paradoxer – saker är inte alltid vad de verkar vara. Hon är skoningslöst ärlig när hon skriver låtar om hjärtesorg och att inte känna sig tillräcklig. Hennes gripande berättelser om kärlek, livet och allt däremellan skapar en igenkännbar stund i varje låt. Detta är välskriven popmusik när den är som allra, allra bäst. Det nya albumet SHE-REX släpptes tidigare i år på skivbolaget Future Classic – och bolagets namn är precis vad det här albumet är, en framtida klassiker.

Kategorier