Low (US) på Skandinavienturné

Low (US) - Ett genomborrande och berusande lyckorus 7 apr - Stockholm, Södra Teatern 8 apr - Oslo, Rockefeller 9 apr - Köpenhamn, Vega Det finns få sätt att inte tycka om Low. Ett av dom kan vara tondövhet. Eller så kanske du bara har dålig smak. Amerikanska Low är nämligen lika bra som ett genomborrande och berusande lyckorus. Bandet som funnits sedan 1993 är baserade i Duluth, Minnesota – en liten karg, kall stad i norra USA. Mimi, Alan och Matt sjunger vackra melodier som talar med den där allra innersta lilla goa känslan och bygger alldeles underbart fantastiska arrangemang med framträdande basslingor, smattrande trumljud, handklapp och förföriska harmonier. Det är, med andra ord, inte lätt att lämnas oberörd. Men inte undra på. Low är summan av ett kärleksförhållande som började redan i fjärde klass mellan Mimi Parker och Alan Sparhawk. Dom är gifta, har två barn och ett fantastiskt band ihop. Finare än så blir det inte. Low började få uppmärksamhet under grunge-eran. Deras avskalade, minimalistiska verk förärade dem epitetet ”slowcore” i en tid av svårmodiga unga män i rutiga skjortor och ovårdat hår. Och inga kunde vara lyckligare än Low. De spelade in skiva efter skiva, gjorde det ena lyckade samarbetet efter det andra och har till och med gjort en julskiva som passande nog heter ”Low Christmas”. Efter över ett decennium av turnerande, komponerande och skivsnickrande har bandet så skaffat sig celebra vänner. Man spelar ihop med både Radiohead och Nick Cave and the Bad Seeds. 2007 släpptes det senaste albumet i raden av pop-pärlor. ”Drums and Guns” som är bandets åttonde fullängdare visar oss ett spöklikt Low som med beslöjade röster och electronica-flörtande arrangemang levererade oss en av förra årets bästa skivor. Low är det bästa vännen du alltid önskat att du hade som förtroligt viskar, berättandes sina innersta hemligheter. Och du kan lyssna på dom om och om igen. PRESSKONTAKT Elin Hedman, Border 031-707 20 85, elin@border.se BILJETTINFORMATION Stockholm. DIREKTLÄNK TILL BILJETTKÖP Södra Teaterns Biljettkassa 08-556 97 230, www.sodrateatern.com samt Sound Pollution och Record Hunter. Oslo. Billetservice www.billettservice.no Posten 815 33 133 www.rockefeller.no Köpenhamn. Forsalg via www.billetlugen.dk 70 263 267. www.vega.dk HEMSIDA www.chairkickers.com Lugerinc AB Box 4276 102 66 Stockholm E-post: info@luger.se Hemsida: www.luger.se Telefon: +46-(0)8-578 679 00