Little Man Tate (UK) till Skandinavien

29 jan - Oslo, Parkteatret/Capitol Club
30 jan - Göteborg, Pusterviksbaren/Friday, I´m in Love
31 jan - Stockholm, Debaser Slussen/Fritz's Corner

Men vad är det här, en Johnny Rottenättling som har hittat en gitarr? Eller har Pete Doherty en borttappad bror? Little Man Tate gjorde som demoband en festivalspelning i Sverige 2006, kanske den mest överraskande, vilda och grooviga konserten det året. Och om jag inte minns fel slutade den dessutom utan speciellt mycket kläder på scenen. Livespelningar verkar vara Little Man Tates kall, eller åtminstone spetskompetens. Innan de ens hade släppt några låtar officiellt hade de fått rykte om sig att spela så det smäller och publiken hemma i England hittade dem genast. Men sångaren Jon Windle är inte besläktad med Johnny Rotten, i alla fall inte med blod. Däremot har antagligen Sheffieldkillarna en nära relation med såväl Sex Pistols som Blur, Stone Roses och Pulp. Rent fysiskt hänger de tydligen med Arctic Monkeys.

De fyra medlemmarna i Little Man Tate beskriver sig själva som ett tajt kompisgäng som brukade spela fotboll och dricka öl tillsammans och sedan upptäckte det fantastiska som skedde när de började spela rock också. Denna inställning uttrycks i musiken då den är naturligt bara skitbra, opretentiös och handlar om livets väsentligheter (ja, fest, kärlek och polare). Soundet är superbrittiskt och det svänger av bara satan, vilka refränger! Little Man Tate har nu släppt två album på V2, "About What You Know" 2007 och "Nothing Worth Having Comes Easy" lite tidigare i höstas. Singeln "Man I Hate Your Band" fångar mycket av vad Little Man Tate är, och NME kontrade med den givna kommentaren "Man, I love your band" och, hell yeah, det är bara att hålla med. I januari åker bandet genom Skandinavien och ger chansen att bli hänförd samt att göra britpopdansen med stora rörelser och ett garv.

Man I hate your band
www.youtube.com/watch?v=urZ0UtZ9dWQ