Lil' Kim (US) och Kelis (US) kommer till Way Out West!

Japp det är sant. Två av hip-hopens verkliga storheter kommer till oss för att dunka ut den tyngd och det gung som om ett par år kommer benämnas som Way Out Westskt. Om en och en halv vecka syns vi i det gröna!

Lil' Kim (US)
Vi slår på stora trumman och presenterar en världsartist så här en vecka innan festivalen drar igång. Lil' Kim är en av världens största hiphop-artister, och tillsammans med Missy Elliot den största kvinnliga, vi snackar 14 miljoner sålda album och en mängd samarbeten med stjärnor som Snoop Dog, 50 Cent och The Game.
Lil' Kim är bland annat känd för sin medverkan i låten "Lady Marmalade" tillsammans med Christina Aguilera, Pink, och Mýa. Men Lil' Kim är mycket mer än så; en stor artist med en imponerande fingertoppskänsla för beats och rhyms och träffsäkra texter. Hon säger vad hon vill säga, till personer som hon tycker förtjänar det, det blir knappast rumsrent, men visst kan det kan vara lite befriande ibland?

Hon började sin solokarriär under första hälften av 90-talet och 1996 släpptes hennes debutskiva Hard Core som åkte rakt in på billboardlistans elfte plats, singeln "No Time", en duett med Puff Daddy, sålde platina. 2000 släpptes hennes andra skiva The Notorious K.I.M. på hennes egna bolag "Queen Bee Entertainment". Titeln är en hyllning till Notorious B.I.G. som sköts ihjäl i Los Angeles 1997. Den hamnade på fjärde plats på Billboardlistan och sålde över en miljon exemplar i USA. 2003 kom La Bella Maffia och 2005 The Naked Truth som släpptes under tiden hon satt i fängelse, dömd för mened. Men nu är hon återigen fri som en fågel och det är vi väldigt glada för! Put your lighters up, Slottsskogen.

Kelis (US)
Kelis är för tuff för USA. Provokation ligger henne varmt om hjärtat och kanske är det därför som hon inte blivit så stor som hon förtjänar på andra sidan Atlanten. De är ju lite känsliga för starka kvinnor där borta. Way Out West älskar henne dock och det är en stor ära för oss att hon besöker vår festival. Kelis fick sitt stora internationella genombrott år 2000 med låten "Caught Out There" med den slagkraftiga textraden "I hate you so much right now", genrer blandas hejvilt, soul möter pop och ramas in med hiphop och R&B. Hennes första skivor producerades av The Neptunes och hon har samarbetat med Gravediggaz, Busta Rhymes, P. Diddy, Björk och Enrique Iglesias, vilket säger en del om hennes musikaliska bredd.

Vi staplar den ena stora artisten efter den andre, det blir hög stjärnstatusfaktor på Way Out West i år!

BILJETTER
DIREKTLÄNK FÖR BILJETTKÖP

Biljetter handlas på www.wayoutwest.se/biljetter

Du kan också köpa biljett på telefon av Tickster på 0771-47 70 70.

Biljetter säljs även på Bengans i Göteborg och på Pet Sounds, Record Hunter, Sound Pollution och Bengans i Stockholm, samt hos SJ på 0771-75 75 75, www.sj.se eller i närmsta SJ Resebutik.

Festivalpasset: 1295kr + 30kr serviceavgift
2 dagar på festivalområdet, samt 3 dagars klubbar i mån av plats. Det är 18-årsgräns på klubbarna.

Ungdomspasset (under 18 år): 995kr + 30kr serviceavgift
2 dagar på festivalområdet. Klubbarna ingår inte. Dessa biljetter får endast köpas av de som fyller 18 år efter 9 augusti. Legitimation kommer att kontrolleras när du hämtar ut ditt armband.

Fredagsbiljett: 795 sek + 30kr serviceavgift
Fredag på festivalområdet samt tillträde till klubbarna samma kväll i mån av plats. För torsdagens klubbar gäller endast festivalpasset. Det är 18-årsgräns på klubbarna. (Lördagsbiljetterna är slut)

Endagspass (ungdom, under 18 år): 650 sek + 30kr serviceavgift
Fredag eller lördag på festivalområdet. Klubbarna ingår inte. Dessa biljetter får endast köpas av de som fyller 18 år efter 9 augusti. Legitimation kommer att kontrolleras när du hämtar ut ditt armband.

Det är 13-årsgräns på hela Way Out West. Detta på grund av de riktlinjer om ljudvolymer som Socialstyrelsen beslutat om.

REDAN KLARA ARTISTER
Buzzcocks (klubb)
Fanfarlo (klubb)
The High Hats (klubb)
Henry Fiat's Open Sore (klubb)
Petter firar 10 år (klubb)
A Place To Bury Strangers (US) (klubb)
Adam Tensta (klubb)
Hederos/Hellberg (klubb)
The Night Marchers (US) (klubb)
Ikons (klubb)
Kool DJ Dust (klubb)
I Are Droid (klubb)
A.Human (UK) (klubb)
Park Hotell (klubb)
Chords (klubb)
DJ Timbuktu (klubb)
Scott Matthew (klubb)
Wildbirds & Peacedrums (klubb)
All Out Dubstep (UK/S) (klubb)
Health (US) (klubb)
Nyheter, uppdateringar, pepp: www.wayoutwest.se
Lyssna in Radio Väst på förstasidan - musik från nästan alla uppträdande artister.

Bli polare med oss på www.myspace.com/wayoutwestfestival