Kate Nash (UK) - En modern Napoleon

5 april – Stockholm, Debaser Medis När man pratar om Kate Nash är det omöjligt att inte dra in åldern som en grej. Förr i tiden var folk kungar vid 13 års ålder, få musiker är så framgångsrika i vår tid om man inte räknar Amy Diamond som en hit. Kate Nash är endast 20 år gammal men erövrar ändå världen som en modern Napoleon. Det är lätt att få prestationsångest när man tänker på hennes blygsamma 7,3 miljoner lyssningar på Myspace. Nash föddes 1987 i Middlesex, England, och hennes brittiska humor och rapphet i käften färgar hennes låtmaterial och texter, för att sedan kryddas ytterligare av hennes breda cockney-dialekt. Hon är en singersongwriter med råg i ryggen som promenerar på den tunna tråden mellan privat och personligt, och lyckas på så sätt nästla sig in i varje pophungrigt bröst världen över. Redan som barn lärde hon sig spela piano och gitarr, men det var först flera år senare, när hon misslyckades med skådespeleriet som vid den tiden låg henne närmst om hjärtat, och på väg från en audition ramlade ner för ett gäng trappor och skadade foten, som hon började odla musiken på allvar. Hon låg hemma med bruten fot och avslutade gamla låtar, samtidigt som hon började skriva nya. Tillslut hade hon tillräckligt med material för att skaffa sig sitt första gig, på en lokal bar i London. Efter det första giget följde några till, och efter ett tag laddade hon upp lite låtar på Myspace, sångerskan Lily Allen la upp henne bland sina topp-8 artister på sin Myspace-profil, folk började höra av sig och sen rullade det på snabbt. Debutsingeln spelades in på Island och släpptes på indielabeln Moshi Moshi, de 1000 exemplaren som gjordes i första upplagan fick snabbt ökas på, efterfrågan var enorm. I mars 2007 blev hon signad till Polydors dotterbolag Fiction Records, där hon också släppte sin andra singel i juni 2007, "Foundations", som snabbt blev en hit och klättrade upp som nummer två på UK Single Chart. Låten spelades dessutom provocerande flitigt på BBC radio 1 och 2, succén var ett faktum. På grund av det enorma gensvar "Foundations" fick bestämde sig Fiction Records att tidigarelägga Nash´s debutalbum flera månader, och i augusti 2007 släpptes då äntligen debutplattan "Made of Bricks", som nådde förstaplatsen på den engelska albumlistan med en gång. Under sommaren 2007 har hon hunnit spela på bland annat Glastonbury Festival, Oxegen och Isle of Wight Festival. Det råder inga tvivel om att Kate Nash är en singer songwriter av kunglig kaliber, och det är inte varje dag hon är i Sverige, så missa för allt i världen inte chansen att se henne live! AKTUELLT SKIVSLÄPP Debutalbumet "Made of Bricks" släpptes september 2007. PRESSKONTAKT Martin Glemme, Universal Music 08 629 68 10, Martin.Glemme@umusic.com BILJETTINFORMATION 220 kr + 15 kr serviceavgift (245 kr i dörren) Biljetter säljs på www.luger.se/biljetter. DIREKTLÄNK TILL BILJETTKÖP. Biljetterna säljs även på Pet Sounds, Record Hunter, Sound Pollution och Debaser. HEMSIDA www.myspace.com/katenashmusic www.katenash.co.uk Lugerinc AB Box 4276 102 66 Stockholm E-post: info@luger.se Hemsida: www.luger.se Telefon: +46-(0)8-578 679 00